کتاب تشباد

Tashbad
کد کتاب : 27215
شابک : ‏‫‬‮‭978-6229957042
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 140
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---
نوع کاغذ : تحریر

معرفی کتاب تشباد اثر داریوش غریب زاده

تشباد، عنوان اولین اثر ادبی داریوش غریب زاده است. داریوش غریب زاده را در حوزه سینما، به ویژه فیلم کوتاه، می شناسیم؛ فیلمساز شناخته شده ای که تا امروز افتخارات بین المللی متعددی چون مدال نقره یونیکا، جایزه بزرگ جشنواره اکو اتنو فولک رومانی، جایزه ویژه برنو چک و... کسب کرده است و در کارنامه خود نویسندگی و کارگردانی فیلم های کوتاه مهمی چون «لاک پشت»، «مرد آبی»، «بومرنگ»، «سکار» دارد.

غریب زاده این بار اما با قلمش، در فرمی دیگر، ما را شگفت زده کرده است. داستان های این فیلمساز غالبا در جنوب ایران، به ویژه در بوشهر، می گذرند و نگاهی عمیق به زندگی و پدیده های انسانی و اجتماعی دارند. صفت «کوتاه» همان طور که در سینما از غریب زاده جدا نیست در ادبیات و داستان هایش هم عنصری جدانشدنی از اوست. داستان های او تا حد ممکن کوتاه و در عین حال پرمغز و پرمحتوا هستند. به طور متوسط طول هر داستان او بیشتر از هزار کلمه نمی شود. هنر غریب زاده اما در همین است. او محتوایی عمیق و بلند را با فضاسازی و کوتاه نویسی در چند جمله خلاصه می کند و همین چند جمله چون تصویری بر پرده ی سینما به چشمان خواننده می‌نشیند.

این نوع ادبی اصطلاحا به «فلش فیکشن» معروف است که در آن شخصیت ها با جملات کوتاه توصیف می شوند و در انتقال محتوا، نه فقط کلمات، بلکه در آهنگ و موسیقی نثر نیز نقش مهمی دارند. داستان های کتاب تشباد همگی چندصدایی هستند و در عین حال با هم تفاوت های جزئی دارند که با ریزبینی در کنار هم قرار گرفته اند. این پدیده به خدمت داستان ها در آمده و به آن ها هویت مکانی مسحورکننده بخشیده که خاص ادبیات جنوب ایران است.

انزوا و اشاره به تنهایی انسان در پهنه‌ی جهان از دیگر ویژگی دنیای داستانی اوست که در اکثر داستان ها به چشم می خورد که شاید شاخص ترین آن‌ها داستان «تیتوی نقاش» باشد. یکی از عناصر همیشه حاضر مکتب ادبیات جنوب، حضور حیوانات در جریان داستان است. در داستان های غریب زاده نیز این موضوع بسیار به چشم می خورد اما تفاوت مهم غریب زاده در این است که حیوانات در داستان های او مبدل به بازیگران داستان می شوند و نه فقط در محتوای داستان ها، بلکه در روند داستان ها نیز اثر می گذارند.

تشباد مجموعه داستانی فوق العاده مهم و قابل اعتناست که نه فقط به لحاظ محتوا و رنگ وبوی جنوبی آن دارای اهمیت است بلکه به لحاظ ساختار و فرم نیز، نمونه بارز یک مجموعه داستان موفق است که می تواند برای هر کسی به مثابه یک کلاس درس باشد. از این منظر بی راه نیست اگر بگوییم غریب زاده ی فیلمساز، به مراتب نویسنده خوبی هم هست.

کتاب تشباد

داریوش غریب زاده
هنرمند نامدار و برجسته‌ بوشهری ـ در نهم مرداد ماه سال 1341 در کوی بهبهانی بوشهر و در خانواده ای پرجمعیت زاده شد. تحصیلات خود را به ترتیب در دبستان گلستان، مدرسه‌ی راهنمایی داریوش کبیر (شهید پاسدار فعلی) و دبیرستان سعادت طی نمود و در این سال‌ها از محضر استادانی چون: استاد علی باباچاهی و زنده یاد شیرزاد آقایی سود برد. وی پس از اتمام تحصیلات، علی‌رغم پذیرش در «مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی»، به عنوان لیتوگراف و ماشین چی افست در چاپخانه‌ی "علوی" بوشهر به کار پرد...
قسمت هایی از کتاب تشباد (لذت متن)
چون سایه ی مرگ همیشه روی سر شهر بود، همسایه ها با هم صمیمی تر شدند. دنیا در نظرشان کم اهمیت آمده بود. کافی بود موشکی از هواپیمای دشمن به محله نزدیک شود و فردایی در کار نباشد.
داستان راکت
غلو تنگسه تریاکی بودو بلبل نگون بختی هم داشت که از بس دود تریاک بلعیده بود معتاد شده بود. غلو شب ها که از کار عملگی فارغ می شد، به خانه می آمد و بساط منقل پهن می کرد. بلبل هم که تمام روز غرق چرت و خماری بود، با بلعیدن اولین رایحه ی افیون کیفور می شد و در تاریکی پشت بام شب چه چه می زد.
داستان بلبل شبخوان
خسته از کار چاپخونه موتور می راندم. تشباد ظهر مرداد بر صورتم می نواخت و عطشم را چند برابر می کرد. کنار دکه ای ایستادم. موتور را روی جک گذاشتم و بدون معطلی در صندوق یونولیت را گشودم. خنکای یخ به صورتم خورد. شیشه نوشابه ای باز کردم. دمه تمام پوشیده بود. فقط از یک دایره کوچک صورت فروشنده را دیدم. پرسید: «دست راستت از کی کج شده؟» سوالی که هزاران بار شنیده بودم. جرعه ای نوشیدم و گفتم: «بچگی، تولد»
داستان تشباد