کتاب سعدی از دست خویشتن فریاد

Collected Verses
کد کتاب : 28247
شابک : 978-9644483370
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 620
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب سعدی از دست خویشتن فریاد اثر عباس کیارستمی

یکی از ویژگی های درخشان در شعر فارسی، وجود اشعاری است که شاعر به وسیله تنها یک بیت، مفهومی را که مد نظر دارد بیان می کند. به نحوی که این بیت یا حتی مصرع، به صورت مستقل بار معنایی کاملی دارد. در اشعار سعدی و حافظ با نمونه های بسیاری از این مورد مواجه هستیم و در انتهای کلیات سعدی، چنین ابیاتی مشاهده می شود. کتاب "سعدی از دست خویشتن فریاد" اثری است که به دست "عباس کیارستمی" هنرمند خوش ذوق و سلیقه ی کشور گلچین شده و تعدادی از بهترین ابیات سعدی، نظیر کاری که این هنرمند بزرگ برای حافظ انجام داده بود، یکجا جمع آوری شده است. به این صورت همانطور که خود وی اظهار داشته، مصرع ها و ابیاتی برگزیده شده اند که مملو از مفهوم بوده و آن چنان با ابیات قبلی پیوستگی معنایی ندارند.
نظر بر این که برخی از بهترین ابیات شعر فارسی در مجموعه ی "سعدی از دست خویشتن فریاد" جمع آوری شده اند، این کتاب می تواند ارمغان دلسپندی برای افرادی باشد که آشنایی چندانی با دنیای شعر ندارند و مواجهه با این مجموعه می تواند جرقه ی علاقه ای باشد تا با اشعار سعدی و گنجینه ی شعر فارسی بیشتر آشنا شوند. از نکته های جالب توجهی که "عباس کیارستمی" در گزینش این اثر به کار گرفته، انتخاب تعدادی از ابیات است که بر مفهوم و محتوای یکسانی دلالت دارند، اما جادوی قلم شیخ اجل، هر یک را در ساختاری نو و خیره کننده ارائه می کند. این قابلیت بیان متنوع از محتواهای یکسان، "سعدی از دست خویشتن فریاد" را به مجموعه ای فریبنده تبدیل ساخته که خواندن آن، هر انسان ظریف طبعی را بر سر ذوق می آورد.

کتاب سعدی از دست خویشتن فریاد

عباس کیارستمی
عبّاس کیارستمی (زاده ۱ تیر ۱۳۱۹ تهران – درگذشته ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، همچنین نویسنده و نقاش ایرانی بود. او فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید، و آثار وی با استقبال فراوان ناقدان، داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو شده‌است.کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی در کارِ سینما شروع به فعالیت کرد و بیش از ۴۰ فیلم سینمای...
قسمت هایی از کتاب سعدی از دست خویشتن فریاد (لذت متن)
روز بازار جوانی پنج روزی بیش نیست/ نقد را باش ای پسر، کآفت بود تاخیر را

با جوانی سرخوش است این پیر بی تدبیر را/ جهل باشد با جوانان پنجه کردن پیر را

ای که گفتی دیده از دیدار بت رویان بدوز/ هرچه گویی چاره دانم کرد، جز تقدیر را

دوش ای پسر می خورده ای، چشمت گواهی میدهد/ باری حریفی جو که او، مستور دارد، راز را

همه عمر برندارم سر از این خمار مستی/ که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

ترک دنیا و تماشا و تنعم گفتیم/ مهر مهری ست که چون نقش حجر، می نرود

امروز چه دانی تو که در آتش و آبم/ چون خاک شوم باد به گوشت برساند

گر بگویم که مرا حال پریشانی نیست/ رنگ رخسار خبر میدهد از سر ضمیر