کتاب گادامر و مساله هرمنوتیک

Gadamer and The Problem of Hermeneutic
کد کتاب : 28561
شابک : 978-6222461775
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 672
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب گادامر و مساله هرمنوتیک اثر محمود خاتمی

دکتر محمود خاتمی از اساتید پژوهشی فلسفه در دانشگاه تهران بوده که آثار زیادی در زمینه ی فلسفه و هنر به انتشار رسانده است. یکی از این موارد، کتابی است بالغ بر ششصد صفحه با نام گادامر و مساله ی هرمنوتیک که بینشی نوین از اندیشه ها و تفاسیر گادامر را در باب مساله ی هرمنوتیک بیان داشته است. برای دانشجویان و اساتیدی که به دنبال مرجعی جامع برای دریافتن اهداف اساسی گادامر و بعدهای هرمنوتیک او هستند، این کتاب منبعی موثق از نقل قول های گادامر در آثار مختلف او و توضیح این نقل قول ها و ترسیم هندسه ی جامع افکار گادامر به حساب می آید.
کتاب از یک مقدمه در توضیح ریشه و تاریخچه و پدیدار شناسی هرمنوتیک وچهار بخش اصلی و چهارده فصل تشکیل شده است. بخش اول که فصول یک تا شش را شامل می شود بیشترهرمنوتیک و زیبایی شناسی را تحت بررسی قرار داده و از دیدگاه های کانت در این زمینه بهره جسته است. بخش دوم فصل هفت و هشت را شامل شده و تجربیات تاریخی هرمنوتیک و گذار آن را زیر ذره بین برده است و از نظریات هوسرل و یورک استفاده کرده است. بخش سوم که فصل های نهم، دهم و یازدهم را در برمی گیرد، عمدتا از دیدگاه های هایدگر و کشفیات او در باب فهمیدن و مسائل بنیادین هرمنوتیک و تحلیل آگاهی تشکیل شده است. بخش چهارم کتاب که سه فصل نهایی آن را در برگرفته، به تبیین ارتباط و توسعه ی زبان به عنوان رابط تجربی تاویل و هرمنوتیک می پردازد. انتشارات علم این اثر را که در باب هرمنوتیک و فلسفه و زیبایی شناسی نگاشته شده در اختیار خوانندگان قرار داده است.

کتاب گادامر و مساله هرمنوتیک

محمود خاتمی
محمود خاتمی (زادهٔ ۱۳۴۲، تهران) استاد پژوهشی فلسفهٔ دانشگاه تهران است.محمود خاتمی در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. پدرش محمدرضا خاتمی بروجردی از عالمان دینی و مادرش نیز از خاندان طباطبایی بروجردی است. وی تحصیلات مقدماتی را در همان شهر گذرانده و در هر دو سنت ایرانی-اسلامی و غربی تحصیل و پرورش یافت [نیازمند منبع] و تحصیلات و تحقیقات خود رادر زمینه فلسفه در دانشگاه‌های ایران و انگلستان پی گرفت. ابتدا به دانشگاه تهران رفت و درجات کارشناسی فلسفه، کارشناسی ارشد الهیات (ادیان و عرفان)، کارشناسی ا...
دسته بندی های کتاب گادامر و مساله هرمنوتیک
قسمت هایی از کتاب گادامر و مساله هرمنوتیک (لذت متن)
طرح گادامر در پی (1) صورتبندی مجدد مسألۀ هرمنوتیک بر پایۀ برداشتی آزاد از آموزه های اصیل مارتین هیدگر و (2) یافتن پاسخی مناسب و نو برای آن، از طریق تبیین فرایند و سازوکار نسبت یابی انسان با ساحت وجود، و مکاشفۀ حقیقت در خلال گفتگو و مفاهمۀ دیالکتیکی انسان ها با یکدیگر، (3) به منظور حلّ بحران علوم انسانی بالمعنی الاعمّ در عالم معاصر، بخصوص در مواجهه با رهیافت های مکتب تاریخی دیلتای و مکتب پوزیتیویسم بوده است. همۀ همت و آثار گادامر در طول عمر طولانی او صرف این طرح و و عطف بدان حرف شد تا مسألۀ هرمنوتیک را تبیین کند. همت ما هم در این رساله این است که بر پایۀ همین آثار او، و بخصوص تحقیق ابواب و تقریر مطالب کتاب حقیقت و روش، صورتبندی او را از مسألۀ هرمنوتیک به زبانی ساده و بیانی روشن تقریر و گزارش نموده، و ابعاد این طرح را معلوم و حرف او را مفهوم فهم طالبان اندیشۀ او و دانشجویان فلسفه کنیم. بدین منظور، پس از مقدمه کوتاهی، نخست از نسبت هرمنوتیک و تجربه استتیک نزد گادامر سخن می گوییم و وجه استتیک هرمنوتیک او، و ساختار و مسائل و موضوعات این هرمنوتیک استتیک را بیان می کنیم (بخش اول)؛ و سپس، به نحو مشابه رأی او را در نسبت هرمنوتیک و تجربه تاریخی تقریر می کنیم تا وجه تاریخی هرمنوتیک او معلوم شود؛ در این بخش مطالب و مسائل هرمنوتیک تاریخی را مطابق مشرب او طرح می کنیم و موضع او را در برابر هرمنوتیک رمانتیک تقریر خواهیم کرد (بخش دوم)؛ آنگاه به وجه انتولوژیک هرمنوتیک نزد گادامر خواهیم پرداخت و از مطالب مربوط به آن سخن خواهیم آورد (بخش سوم)؛ و نهایتا به وجه و نقش زبان در هرمنوتیک انتولوژیک می پردازیم و از پرداخت انتولوژیک مسألۀ هرمنوتیک در قالب زبان به عنوان افق هستی شناسی هرمنوتیک نزد گادامر خواهیم نوشت(بخش چهارم).