کتاب آقای سفیر

Mr. Ambassador
گفت و گو با محمدجواد ظریف سفیر پیشین ایران در سازمان ملل متحد
کد کتاب : 29258
شابک : 978-9641852988
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 384
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آقای سفیر اثر محمدمهدی راجی

"آقای سفیر" اثری است از "محمدمهدی راجی"، که آن را در "گفت و گو با محمدجواد ظریف سفیر پیشین ایران در سازمان ملل متحد" به رشته‌ تحریر درآورده است. به گفته شخص "محمدجواد ظریف"، ورود او به عرصه‌ دیپلماسی کاملا تصادفی بود. در سال 1977، دو سال قبل از انقلاب اسلامی، این جوان 16 ساله با ویزای دانشجویی به آمریکا سفر کرد. زمانی که انقلابیون شاه را در تهران سرنگون کردند، ظریف تصمیم گرفت در نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک کار کند.
او که به زبان انگلیسی مسلط و دارای مدرک دکترا از دانشگاه دنور بود، بخش اعظمی از زندگی پس از انقلاب خود را در ایالات متحده ماند و در رده‌های مأموریتی در نیویورک ارتقا یافت.
ویلیام میلر، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین که بارها با ظریف در نیویورک ملاقات می‌کرد، گفت که این دیپلمات هم به مسائل ایالات متحده بسیار آگاه بود و هم عمیقا نسبت به شرایط کشور خود آگاهی داشت. طبق خاطراتی که بر اساس سلسله مصاحبه‌های او با "محمدمهدی راجی" تحت عنوان "آقای سفیر" منتشر شده، وی اذعان داشته که همواره به آداب و رسوم کشور خودش پایبند بوده است.
"محمدجواد ظریف" به‌عنوان وزیر امور خارجه، ترفند دشواری را که آغاز عادی‌سازی روابط ایران با جامعه بین‌الملل، به‌ویژه واشنگتن بود، مدیریت کرد. او در یک دیدار تاریخی دوجانبه با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، تابوی 34 ساله‌ای که جلوی مذاکرات مستقیم بین تهران و واشنگتن را می‌گرفت، شکست. او از آن زمان بارها با حفظ سنگر جمهوری اسلامی ایران، با همتایان خود در ایالات متحده ملاقات کرد که در شرایط بیش از سه دهه خصومت، امری قابل توجه به حساب می‌آمد.

کتاب آقای سفیر

محمدمهدی راجی
محمدمهدی راجی متولد سال ۱۳۵۹ در تهران است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال ۱۳۸۳، کارشناسی‌ارشد مطالعات منطقه‌ای (مطالعات آمریکای شمالی) از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در سال ۱۳۸۷ و دکترای تخصصی روابط بین‌الملل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال ۱۳۹۳ است. وی سابقه پژوهشگری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نیز نوشتن در نشریات تخصصی مانند همشهری دیپلماتیک و برخی نشریات علمی ـ پژوهشی دیگر را دارد. ا...
قسمت هایی از کتاب آقای سفیر (لذت متن)
رابطه با امریکا یا هر کشور دیگری ابزار است و باید در جهت منافع ملی به کار گرفته شود. البته بنده اسرائیل را کشور مشروع نمی دانم و لذا در این قضیه موضوعیت ندارد. اصل، پیگیری منافع و اهداف ملی است. رابطه با امریکا به قول فقها نه واجب است و نه حرام. البته در دنیای به هم پیوسته کنونی، دو کنشگر مهم مانند ایران و امریکا به هرحال و خواسته یا ناخواسته با هم تعامل دارند مثلا در بوسنی در دهه ۹۰ میلادی، افغانستان و عراق از ۱۱ سپتامبر به بعد، سوریه، بحث هسته ای و.... و بنده به دلایل متعدد معتقدم که ما از تعامل مستقیم کم تر ضرر می بینیم. چون واسطه ها چه دولتی و چه شخصی نه صداقت دارند و نه مسائل ما را به درستی می فهمند و نه پیام ها را درست منتقل می کنند. در تمام موارد، در انتقال پیام ها، به صورت ضمنی و حتی در برخی موارد به صراحت، نگرانی ها، منافع و برداشت های واسطه محوریت دارد نه منافع و نگرانی های ما و یا منافع و نگرانی های امریکا البته رابطه و یا به تعبیر صحیح تر تعامل مستقیم با امریکا برخلاف نظری که بسیاری از مردم و حتی برخی نخبگان دارند، حلال مشکلات ما نیست و کار بسیار دشوار و تخصصی و نیازمند تمهیدات وسیع داخلی و جهانی است. ضمن این که تعامل به معنی رابطه دوستانه هم نیست. هیچ دو کشوری رابطه کاملا دوستانه ندارند و من اعتقاد دارم که روابط ما با امریکا هیچ گاه دوستانه نخواهد بود. کما این که با بسیاری از کشورهایی که امروز با آن ها رابطه و حتی رابطه به ظاهر دوستانه داریم، اختلافات جدی و اساسی داریم. اصولا ماهیت نظام جمهوری اسلامی به شکلی است که دیگر حکومت ها از به اصطلاح رایج دوست و دشمن علاقه چندانی به آن ندارند.