کتاب اوستا

Avesta: The ancient Iranian hymns
کهن ترین سرودهای ایرانیان (2جلدی)
  • 15 % تخفیف
    1,100,000 | 935,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: مروارید مروارید
کد کتاب : 31155
مترجم :
شابک : 978-9646026162
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1208
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 24
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب اوستا

"اوستا" کهن ترین سروده های ایرانیان را در بردارد و کتاب پیش رو گزارش و پژوهشی است از دکتر "جلیل دوستخواه"، ایران شناس، ادیب و مترجم مشهور کشور که یکی از بهترین نسخه های در دسترس "اوستا" برای مطالعه ی علاقه مندان است.
"اوستا" علاوه بر اینکه در زمره ی کهن ترین نوشتارهای به جا مانده از ایرانیان و کتاب دینی مزداپرستان به حساب می آید، یک گنجینه ی فرهنگی و میراث مشترک برای تمام جهانیان نیز محسوب می شود. پدیدار شدن قسمت های مختلف این گنج کهن، به زمانی حدود نیمه ی هزاره ی دوم پیش از میلاد مسیح نسبت داده می شود و این بخش های گوناگون، سینه به سینه منتقل شد تا بالاخره در دوران ساسانی، هرآنچه از آن موجود بود، به شکل مکتوب و مدون به نگارش درآمد. با این حال گذر زمان و اتفاقات مختلف، اجازه نداد که "اوستا" به همان شکل مدون و دست نخورده ی دوران ساسانیان، به دست نسل های بعدی برسد. به این ترتیب به غیر از گاهان پنجگانه ی زرتشت و وندیداد که کامل در دسترس اند، مطالب باقی قسمت های کتاب، به ربع مقدار اصلی تقلیل یافته اند.
بخش های مختلف "اوستا" در شکل حال حاضر آن، شامل پنج قسمت است و یکی از بخش ها یسنه یا سخنان زرتشت است که به آن گاهان نیز می گویند؛ از دیگر بخش ها می توان به یشتها یا سرودهای نیایشی، وندیداد، ویسپرد و خرده اوستا اشاره نمود که از این میان تنها سرودها یا گات ها، متعلق به خود زرتشت است و باقی موارد طی اعصار مختلف، به وسیله افراد گوناگونی تالیف شده است. این نسخه از "اوستا" به همت دکتر "جلیل دوستخواه" و نشر مروارید در اختیار دوست داران زرتشت و آیین های کهن ایرانی قرار گرفته است.

کتاب اوستا

قسمت هایی از کتاب اوستا (لذت متن)
اینک با ستایش « اهوره » و جشن « منش نیک » ، خواستاران و نویدیافتگان را از آن دو پدیدار بزرگ سخن می گویم . ای نیک منشان ! این سخن را در پرتو « اشه » و یا روشنی و رامش دریابید . ای هوشمندان ! بشنوید با گوشهای خویش بهترین سخنان را و ببینید با منش روشن و هریک از شما چه مرد ، چه زن - پیش از آن که رویداد بزرگ به کام ما پایان گیرد ، از میان دو راه ، یکی را برای خویشتن برگزینید و این پیام را به دیگران ] بیاموزید . در آغاز ، آن دو « مینو » ی همزاد و در اندیشه و گفتار و کردار یکی نیک و دیگری بد ، با یکدیگر سخن گفتند . از آن دو ، نیک آگاهان راست را برگزیدند ، نه دژآگاهان .