کتاب حافظ معنوی (جلد 1)

Hafez
غزلیات حافظ شیرازی به روایت دکتر دینانی
کد کتاب : 31318
شابک : 978-9644238444
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 991
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

حافظ معنوی (جلد 2)
Hafez
غزلیات حافظ شیرازی به روایت دکتر دینانی
کد کتاب : 31340
شابک : 978-6004350105
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 647
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب حافظ معنوی (جلد 1) اثر کریم فیضی

"حافظ معنوی" اثری است به همت "کریم فیضی" که در آن "غزلیات حافظ شیرازی به روایت دکتر دینانی" تشریح شده است. "کریم فیضی" این کتاب را در دو بخش تنظیم کرده که نخستین بخش آن به چند مساله‌ی بنیادی پیرامون حافظ و دیدگاه‌های او می‌پردازد. در این قسمت، روش تحقیق پیرامون لسان‌الغیب در "حافظ معنوی" توضیح داده شده است و جایگاه حافظ در زمانه‌ی خودش چه در عرفان و فلسفه و چه در شعر، تبیین شده است. "کریم فیضی" حتی به برشمردن شباهت‌ها و تفاوت‌های حافظ با دیگر چهره‌های بزرگ شعر، عرفان و فلسفه نیز اقدام کرده و شخصیت و نگرش حافظ را در برابر ابن‌سینا، خیام و حلاج، موشکافی می‌کند. در بخش اول "حافظ معنوی"، ساختارشکنی در شعر حافظ نیز بررسی شده و از این جهت که آیا می‌توان وی را با تعاریف امروزی لیبرال خواند نیز سخنی به میان آمده است. میراث حافظ و غزل‌های او، تفسیر آنها و داوری نهایی، آخرین مطالبی است که در اولین بخش از کتاب "حافظ معنوی" تالیف "کریم فیضی" به آنها پرداخته شده است.
اما همانطور که از عنوان فرعی این اثر بر می‌آید، "غزلیات حافظ شیرازی به روایت دکتر دینانی" در آن شرح داده شده است و بخش دوم کتاب "حافظ معنوی" به این تفاسیر اختصاص دارد. بخشی از این تفاسیر در جلد نخست این مجموعه و ادامه‌ی آن در جلد دوم کتاب "حافظ معنوی" گنجانده شده است. در تفسیر "غزلیات حافظ شیرازی به روایت دکتر دینانی"، عمده‌ترین مواردی که در غزلیات حافظ به چشم ‌می‌خورند، برجسته شده و از جمله‌ی این موضوعات می‌توان به هستی و وجود، عشق و محبت، معرفت و اخلاق، وحدت و کثرت، آزادی و سعادت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

کتاب حافظ معنوی (جلد 1)

کریم فیضی
کریم فیضی در سال ۱۹۸۰ میلادی (= ۱۳۵۸ شمسی) یک سال بعد از انقلاب اسلامی در تبریز به دنیا آمد. در آن سال تبریز درگیر شورش هایی بود که کمتر از شورش های تهران به عنوان مرکز ایران و قلب انقلاب نبود. تولد او مقارن با روزی بود که سید محمدعلی قاضی طباطبایی - از چهره های نامدار انقلابی - در تبریز ترور شد و به عنوان اولین کشته عبادتگاه (= «شهید محراب») معروف شد. بنابراین می توان حدس زد که کودکی اش در موجی از هیاهو و درگیری و ناآرامی سپری شده باشد.
قسمت هایی از کتاب حافظ معنوی (جلد 1) (لذت متن)
دل انسان، کعبه باطنی و کلیسای درونی و دیرمغان است و حافظ با کعبه و کلیسا و دیرمغان بیگانه نیست. او از آتشی در دل خود خبر می دهد که هرگز خاموش نمی شود و آن آتش که هرگز خاموش نمی شود، آتش عشق و معرفت است. زبان همیشه از سرشاری دل، سخن می گوید و آنجا که دل از سرشاری عشق و معرفت خالی باشد، سخن نیز یاوه و تهی و بدون محتوا خواهد بود. سخن، زمینه ساز تلاقی و هماهنگی میان معرفت و تصویر و عقل با خیال است. به واسطه سخن است که عقل در خیال ظهور پیدا میکند و معرفت در شکل ظاهری متجلی می گردد. عالم خیال و جهان مثال نقش میانجی دارد و به واسطه همین میانجی گری است که راه عالم باطن به جهان ظاهر گشوده می شود و انسان می تواند از جهان ظاهری به عالم باطن دست پیدا کند.