کتاب سیاست داخلی

Domestic Policy
از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی )
کد کتاب : 31572
شابک : 978-6008218838
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 848
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سیاست داخلی اثر امیر سیاهپوش

این کتاب به مبانی، اهداف، اصول و الزامات نظام سیاسی اسلام از منظر مقام معظّم رهبری در پنج بخش پرداخته است:
بخش اوّل: کلّیّات و مبانی
در این بخش به مباحث زیر پرداخته شده است: ضرورت حکومت در اسلام (رابطه دین و سیاست) و اهداف و ارزشها در نظام سیاسی اسلام
بخش دوّم : مردم سالاری دینی
در این بخش مباحث ذیل آمده است: مفهوم و ماهیّت مردم سالاری دینی، تفاوتهای مردم سالاری دینی و غیر دینی، رابطه امام و امّت در مردم سالاری دینی و ولایت فقیه در مردم سالاری دینی.
بخش سوّم: فرهنگ تحزّب و رقابت سیاسی در مردم سالاری دینی. در شرایطی، نوعی از جناح بندی در مقطعی از انقلاب اسلامی شکل گرفت و در سالیان اخیر این نوع جناح بندی حالتی متصلّب و غیر منعطف پیدا کرد، به گونه ای که اقشار و گروه های مختلف را تا مرز تقابل و تعارض خصمانه پیش برد. عدّه ای تحت عنوان راست و گروهی ذیل تیتر چپ علم سیاست دانی و سیاست ورزی برپا داشتند. به مرور عناوین رنگ و بوی ارزشی و فرهنگی پیدا کرد: اصلاح طلب و اصولگرا. منش و ممشای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در این کشاکش همواره اصالت بخشیدن به ارزشها و اصول انقلابی و اسلامی همراه با تأکید بر وحدت سیاسی حول قانون و منافع ملّی و ارزشهای انقلابی بوده است. در این بخش پس از بیان نگاه انقلاب به مسئله تحزّب، شاخصهای اصولگرایی و اصلاح طلبی در فصولی جداگانه بیان و در ادامه مسئله اختلافات سیاسی، اهمّیّت وحدت سیاسی و معیارهای وحدت تشریح شده است. در پایان این بخش به مسئله مخالفان نظام و شیوه برخورد با آنان پرداخته شده است.
بخش چهارم: رفتار و سلوک سیاسی کارگزاران نظام اسلامی. در این بخش سلوک سیاسی ائمّه معصومین (علیهم السّلام) به تفکیک و جداگانه آمده است. همین طور سلوک سیاسی امام خمینی (رحمة الله علیه) و نقش تاریخی برخی علما و روحانیّت در جریانهای سیاسی به تفکیک آمده است.
بخش پنجم: مولّفه های ایجابی و سلبی فرهنگ سیاسی اسلام. مباحث این بخش دربرگیرنده شاخصهای فرهنگ سیاسی مطلوب در اسلام و نیز مهمترین آسیب ها و عوامل انحراف در نظام سیاسی اسلام است.

کتاب سیاست داخلی

امیر سیاهپوش
دکتر امیر سیاه‌پوش متولد سال 1355، دارایدکتری انقلاب اسلامی از دانشگاه معارف اسلامی، 1395،عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های صدرا و دانشگاه معارف اسلامی قم می باشد. از آثار وی می توان بهکتاب: فرهنگ از منظر مقام معظم رهبری، موسسه نشر شهر 1390. کتاب: الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي، موسسه نشر شهر 1390. مقاله: چیستی انقلاب اسلامی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، 1395، مجری طرح‌های مختلف پژوهشی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی ...