کتاب با سواد باشیم

Media Literacy
حرف های آسان ومهم درباره سواد رسانه ای
کد کتاب : 32665
شابک : 978-6007320464
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 148
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب با سواد باشیم اثر حسین رسول زاده

در جهان رسانه ای شده امروز و در تلاطم زندگی آدم های محاصره شده در تراکم پیام ها، بیش از آنکه «واقعیت» مهم باشد، «برداشت از واقعیت» مهم است و شاید این اصلی ترین دلیل برای توسعه رسانه هاست؛ رسانه هایی که می کوشند برای مخاطب خود، انگاره سازی کرده و پندارهای آنان را از پدیده ها دگرگون کنند. در مقابل، آدم های دنیای جدید عادت کرده اند واقعیت ها را صرفا از پنجره رسانه مشاهده کرده و خود را به روایت هایی بسپارند که رسانه برای ایشان تهیه و یا کارگردانی می کند.
شگفت آن که برخی مخاطبان آنچنان در چمبره تهاجمی رسانه ها گرفتار آمده اند که حتی واقعیت های کوچه و محله خود را هم از منظر روایت های رسانه ای جستجو می کنند، بی آنکه خود را به تجربه های واقعی بسپارند و برای فهم حقیقت به تفحص و کاوش خردمندانه بپردازند؛ و صد افسوس که عموم رسانه ها به ویژه وابستگان به زر و زور قدرت ها، در تحریف واقعیت ها حرفه ای شده و با تخطی از اخلاق و وجدان، آنچنان حقیقت را کتمان یا تحریف می کنند که مشاهده کنندگان واقعی نیز خود در حیرت و یا ضلالت گرفتار می آیند.
امروز بر نخبگان روشن شده است که همزمان با حرفه ای گری های رسانه، مخاطبان باید با رمز و راز کار آشنا شده و از این سلوک ابلیسی و از این مخمصه جهانی، رهایی یابند تا بتوانند روح پاک خود را برای اتصال به عالم معنا، پیراسته کرده و با صیرورت در مسیر معنوی، به توسعه وجودی خود بپردازند.
این منظر جدیدی از مفهوم دانش است که در روزگار ما با عنوان «سواد رسانه ای» به شهرت رسیده است. کتاب های بسیاری در این خصوص به رشته تألیف در آمده و در جامعه ایرانی، تلاش های ارزشمندی به وقوع پیوسته که مردمان نجیب و ارزشمند ما را به سطح متفاوتی از شناخت و معرفت، مسلح نماید. اما به نظر می رسد هنوز حلقه واسطی نیاز است که بتواند با زبان ساده، مردم را، فارغ از جنس و سن و تحصیلات، به این مسیر هدایت کرده و آنان را به دانش آموختگی رسانه ای دعوت کند.کتاب «با سواد باشیم» عهده دار همین معنا است و می خواهد با زبانی عامیانه اما نه عوامانه، مخاطب خود را تا درگاه ورودی این مدرسه، همراهی کند. امیدوارم این کتاب بتواند سهم خود را در حوزه معرفت افزایی عمومی ایفا نماید. ان شاء الله

کتاب با سواد باشیم