کتاب طرحی از یک زندگی

A plan of a life
نقدها و نظرها
کد کتاب : 34773
شابک : ‫‭978-9645541905
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 460
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب طرحی از یک زندگی اثر پوران شریعت رضوی

"طرحی از یک زندگی" کتابی است به قلم دکتر "پوران شریعت رضوی"، همسر دکتر "علی شریعتی"، که در آن نقدها و نظرهای این تئوریسین مطرح ایرانی و مسلمان را مورد بررسی قرار داده است.
از دید همسر وی، دکتر "علی شریعتی" حداقل دو دهه از نسل خود جلوتر بود و به شیوه ای نوگرایانه زندگی می کرد. دکتر "پوران شریعت رضوی" از همان ابتدا تشخیص داده بود که آینده ی این مرد از درخشش خاصی برخوردار خواهد شد و اینکه هیچکس نمی تواند بر قلم او افسار بنهد و آن را متوقف کند. وی که خود نیز از دوران جوانی و دانشجویی به نویسندگان و نویسندگی اهمیت می داد، با همین ویژگی، کنجکاوی و تحسین دکتر "علی شریعتی" را برانگیخت. از زمانی که آن ها زندگی خود را با هم آغاز کردند همواره زیر نظر ساواک زندگی کردند که به گفته ی "پوران شریعت رضوی" یک محیط استرس زا را برای آن ها ایجاد کرد؛ اما هیچ یک از آن ها خسته نشدند و با وجود جدل های فراوان، زندگی شخصی و عقیدتی خود را ارتقا بخشیدند.
بخش اول کتاب "طرحی از یک زندگی" به روابط میان دکتر شریعتی جوان و دسته ها و جریان های سیاسی نظیر جنبش مقاومت ملی و جبهه ی ملی کنفدراسیون دانشجویی و همچنین جنبش آزادی در خارج از کشور می پردازد. در بخش دوم نقش وی به عنوان یک استاد دانشگاه و متفکر دینی که هم مستقل بود و هم مذهبی، در کنار رابطه ی او با مقامات دانشگاه، مشکلاتش با ساواک و نحوه ی برخورد او با دانشجویانش زیر ذره بین قرار گرفته است. بخش سوم متشکل از حقایق و خاطراتی است که در کنار منابع و اسناد تازه، به منظور ارزیابی تأثیر اندیشه ی دکتر شریعتی بر مفاهیم شرعی و واکنش هایی که در جامعه و محافل فکری – فرهنگی ایجاد کرد، ارائه شده است.

کتاب طرحی از یک زندگی

پوران شریعت رضوی
بی‌بی‌فاطمه شریعت‌رضوی، معروف به پوران شریعت‌رضوی (زاده آبان ۱۳۱۳ – درگذشته ۲۶ بهمن ۱۳۹۷)، نویسنده ایرانی بود. او از دانشگاه سوربن دکترای ادبیات فارسی داشت. شریعت‌رضوی همسر علی شریعتی و خواهر آذر شریعت‌رضوی بود.پوران شریعت‌رضوی فرزند علی‌اکبر و پری در آبان‌ماه ۱۳۱۳ متولد شد. پدرش تاجر و اصالتاً خراسانی بود، اما خانواده شریعت‌رضوی به تهران کوچ کرده و بچه‌ها در همین شهر به مدرسه رفته بودند.پوران شش برادر و یک خواهر داشت.در ۷ سالگی یکی...
قسمت هایی از کتاب طرحی از یک زندگی (لذت متن)
تو میدانی که من هرگز به خود نیدیشیده ام، تو میدانی و همه می دانند که من حیاتم، هوایم، همه خواستن هایم به خاطر تو و سرنوشت تو بوده است، تو می دانی و همه می دانند که هرگز به خاطر سود خود کامی بر نداشته ام، از ترس خلافت تشیعم را از یاد نبرده ام، تو میدانی و همه می دانند که نه ترسویم نه سودجو! تو میدانی و همه می دانند که من سراپایم مملو از عشق به تو آزادی تو و سلامت تو بوده است و هست و خواهد بود، تو میدانی و همه می دانند که دلم غرق دوست داشتن تو و ایمان داشتن به تو است. تو میدانی و همه می دانند که من خود را فدای تو کرده ام و فدای تو می کنم که ایمانم توئی و عشقم توئی و امیدم توئی و معنی حیاتم توئی و جز تو زندگی برایم رنگ و بویی ندارد، طعمی ندارد. تو میدانی و همه می دانند که زندگی از تحمیل لبخندی بر لبان من، از آوردن برق امیدی در نگاه من، از برانگیختن موج شعفی در دل من عاجز است. تو می دانی و همه می دانند که شکنجه دیدن به خاطر تو، زندان کشیدن بای تو و رنج بردن به پای تو تنها لذت بزرگ من است. از شادی تو است که در دل من می خندم، از امید رهائی توست که برق امید در چشمان خسته ام می درخشد، و از خوشبختی تو است که هوای پاک سعادت را دریه هایم احساس می کنم. نمیتوانم خوب حرف بزنم، نیروی شگفتی را که در زیر این کلمات ساده و جمله های ضعیف و افتاده پنهان کرده ام دریاب! دریاب!