کتاب تجلی نور در هنرهای سنتی ایران

Tajalli-e noor dar honar-haye sonnati-e Iran
کد کتاب : 35341
شابک : 978-0344719691
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب تجلی نور در هنرهای سنتی ایران اثر حسین یاوری

"تجلی نور در هنرهای سنتی ایران" اثر "حسین یاوری"، کتابی است که به آثار هنری و صنایع دستی اصیلی می‌پردازد که جوهر آنها از منبعی معنوی سرچشمه می گیرد و شکلی مطابق با آن ذات دارد. حفظ آداب معنوی به عنوان میراثی ارزشمند به ما رسیده است، هنرهایی که علاوه بر اصول تعیین شده، دارای شاخه های متغیری هستند که آن را به انطباق با مقتضیات هر زمان سوق داده است.
هنرهای سنتی ایران مجموعه‌ای از هنرهای اصیل، بومی و عامیانه کشورمان است که ریشه عمیق و محکمی در آداب، سنت‌ها، عادات و باورهای بومی و در فرهنگ منطقه دارد و همواره وجود داشته است. بخشی از زندگی روزمره همچنین پیوندی تنگاتنگ با فرهنگ معنوی جامعه دارد. هنرهای سنتی ایران از نمودهای اصلی تمدن غنی ایران‌زمین است که اندیشه و علم و کوشش مومنانه هنرمندان و همچنین مقدسات آنان را، از تاریخ به امروز منتقل کرده است.
خوشنویسی، نقاشی و هنرهای مربوط به آن، فلزکاری، هنرهای چوبی، بافندگی، سرامیک و کاشی، پارچه‌بافی سنتی، صحافی و شیشه‌سازی از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب "تجلی نور در هنرهای سنتی ایران" به قلم "حسین یاوری" به آنان پرداخته شده است. اشاره اصلی عنوان این کتاب به نور و کشف شهودی است. این مجموعه با در نظر گرفتن مضمون و آثار ناشی از اعتقاد و ایمان هنرمندان وفادار به هنرهای سنتی و تجلی نور و رشد شهودی در این عرصه‌ها اختصاص دارد. هنر سنتی، هنر و صنایع بدیعی را شامل می‎شود که جوهر آن از یک تکوین وحیانی گرفته شده و با توجه به این دیدگاه، شکلی متناسب با آن جوهر دارد. پیدایش و بنیان هنرهای سنتی، بر اساس این تصور، ممکن است به پیشوایان مذهبی یا مظاهر باطنی هنرمندان برگردد که نویسنده در این کتاب به آن اشاره می‌کند.

کتاب تجلی نور در هنرهای سنتی ایران

حسین یاوری
حسین یاوری متولد 1325 تهران هستند. دکتر یاوری دارای مدارج تحصیلی متعددی است: لیسانس در اقتصاد، فوق لیسانس در رشته مدیریت خدمات اجتماعی، دکترای مدیریت پژوهش در عملیات، گذراندن دوره های هنرهای سنتی هندوستان، گذراندن دورة طراحی صنعتی در ایتالیا، دوره مهندسی کوتاه مدت نساجی، گذراندن دوره های طراحی و دوخت لباس در فرانسه. حسین یاوری از سال 1350 تا 1378 در سازمان صنایع دستی ایران در سمت‎های کارشناسی و مدیریت و بالاترین سمت عضو هیئت مدیره فعالیت داشته اند. درجه علمی دکتر یاوری استادیار دانشگاه است.
دسته بندی های کتاب تجلی نور در هنرهای سنتی ایران
قسمت هایی از کتاب تجلی نور در هنرهای سنتی ایران (لذت متن)
درباره خط ثلث: شاگردان و پیروان با قوت در ایران، خط ثلث را در نوشتن قرآن و ادعیه و کتیبه های مساجد و مدارس به ‏کار برده ‏اند. این خط در عصر صفوی در کتیبه ‏نگاری، کاربرد فراوان داشته و هم ‏اکنون نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد. خط ثلث با داشتن اشکال و رسوم مختلف و متنوع، میدانش وسیع و بیشتر تودرتو و درهم نوشته می‏شود. نمونه کامل خط ثلث، خطوطی است که در مسجد امام اصفهان و مسجد شیخ لطف ا... اصفهان و بناهای دیگری به دست استادان مشهوری چون «علیرضا عباسی»، «علیرضا امامی» و «محمّد صالح» و «عبدالرحیم جزایری» نوشته شده و هنوز باقی است.

درباره خط رقاع: این خط، فرعی از ثلث و شکسته ثلث است. در این خط، کلمات جمع تر و فشرده‏ تر شده و بیشتر در عناوین و شرح بر قرآن ‏ها، ادعیه و در قطعات به کار می ‏رود و هنوز هم کم و بیش این نوع خط نوشته می‏ شود و خطی واضح و روشن است.

درباره خط محقق و ریحان: این خطوط تا دوره صفویه در نوشتن مصاحف و ادعیه کاربرد فراوان داشته است و قرآن‏ های زیبایی به خطوط مذکور در دست است. خط محقق که از خطوط اصلی و قدیم اسلامی است دارای حروفی درشت اندام و واضح است و خط ریحان نوع روان تر، لطیف ‏تر و ظریف تر آن است.

درباره خطوط رقعه و دیوانی: رقعه، تقریبا شکسته‏ ای از خط نسخ محسوب می‏ شود. در این خط شکل حرف ها را ساده و قوس ‏ها و تمایل ها را کم کرده ‏اند تا سرعت زیاد شود. ویژگی ممتاز خط رقعی این است که گودی حروف (دور کم) و استقامت (سطح) زیاد شده است و مقصود اصلی از وضع آن، ازدیاد سرعت در نوشتن است، زیرا این خط بیشتر برای پیش ‏نویس ‏ها و نامه ‏های تجاری کاربرد داشته است. خط دیوانی بر دو نوع است: 1- دیوانی خفی- که معمولا بدون حرکات و تزئینات نوشته می‏شود و نقطه‏ های آن نیز به صورتی خاص قرار می‏گیرد. 2- دیوانی جلّی- که باتمام حرکات و نقطه ‏های مربع و تزئینات با نقطه ‏های کوچک معمول است.