کتاب زیبایی شناسی نگارگری قدیم ایران

Aesthetics of ancient Iranian painting
(در آرای صاحب نظران معاصر)
کد کتاب : 95967
شابک : 978-6000350710
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب زیبایی شناسی نگارگری قدیم ایران اثر هادی بابایی فلاح

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «زیبایی‌شناسی نگارگری قدیم ایران، در آرای صاحب‌نظران معاصر» در انتشارات سوره مهر منتشر شد. نویسنده این کتاب هادی بابایی فلاح، دانش‌آموخته دکتری رشته هنر اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز است.

نگارگری قدیم ایران، عنوانی برای تصویرسازی‌های نفیس کتاب در جغرافیای تمدن ایران از شهر‌های بخارا و هرات تا تبریز و شیراز است. هنری که اوج‌گیری خود را از سده هشتم هجری قمری آغاز کرد و در سده دهم هجری به غنای هنری بی‌نظیری دست یافت.
باشکوه‌ترین آثار نگارگری این بازه سیصد ساله به تصویرگری متون شاخص ادبی، بخصوص شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی گنجوی و کلیات سعدی اختصاص داشته است. آثار باقیمانده از این بازه تاریخی، به دلیل هم نشینی با محتوای متون ادبی مهم تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی، نمود‌هایی عیان از مختصات روح ایرانی را بازتاب می‌دهند.

برخی ویژگی‌های نگارگری قدیم ایران به دلیل عدم پیوستگی مستمر آن با دنیای امروز، برای بسیاری از مخاطبان و هنرشناسان معاصر غامض و غیر قابل درک است. کتاب حاضر با استناد به آرای پراکنده جمعی از مهمترین صاحبنظران معاصر ایران و جهان در حیطه نگارگری ایرانی، به این حوزه ورود کرده و فصل مشترک آرای غالب زیبایی شناختی آن‌ها را در ذیل هفده مولفه ارائه کرده است. به واسطه مطالعه این هفده مولفه هویتی و زیبایی شناختی، درک نسبتا کاملی از امور زیبا در نگارگری قدیم ایران به دست خواهد آمد. اموری که راهگشای افزایش درک هنرمندان، دانشجویان و علاقمندان به تاریخ هنر ایران نسبت به هنر‌های تجسمی اصیل ایرانی خواهد بود.

کتاب زیبایی شناسی نگارگری قدیم ایران

هادی بابایی فلاح
دکتر هادی بابایی فلاح متولد سال 1362،دانش آموخته دکتری رشته هنر اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز می باشد.
دسته بندی های کتاب زیبایی شناسی نگارگری قدیم ایران
قسمت هایی از کتاب زیبایی شناسی نگارگری قدیم ایران (لذت متن)
گارگری ایران در کتابی جدید مورد بررسی صاحب نظران قرار گرفته است. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «زیبایی شناسی نگارگری قدیم ایران، در آرای صاحب نظران معاصر» در انتشارات سوره مهر منتشر شد. نویسنده این کتاب هادی بابایی فلاح، دانش آموخته دکتری رشته هنر اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز است. نگارگری قدیم ایران، عنوانی برای تصویرسازی های نفیس […]