کتاب قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار

Short stories
کد کتاب : 36387
شابک : 978-6222462185
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 236
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1974
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار اثر محمد علی جمال زاده

"قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار" اثری است شناخته شده از پدر داستان کوتاه فارسی، "محمد علی جمال زاده" که در آن مجموعه ای از داستان های کوتاه جذاب و خواندنی به مخاطب ارائه می شود. این اثر دلنشین و خاطره انگیز شامل دوازده داستان کوتاه به قلم "محمد علی جمال زاده" است که عبارت اند از: "عروسی داریم و عروسی"، "بگیرو نده"، "پیر قوم"، "پینه دوز شیراز"، "خیرخواهی محض"، "تعصب یک طرفه"، "نوروز و عیدی خاله خداداد"، "صالح و طالح، "قبل بر وزن دهل"، "دلی دارد زیبا"، "نان و دندان" و "دلی دارد زیبا". داستان های این مجموعه عمدتا از زمینه ی طنز برخوردار هستند و با زبان تند و تیز طنز، به نقد مسائل اجتماعی و فرهنگی می پردازند.
شیوه ی روایت "محمد علی جمال زاده" در کتاب "قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار" از اسلوبی کلاسیک برخوردار است و یک راوی قصه گو، به بیان داستان ها می پردازد. داستان ها گاه به زناشویی و ازدواج می پردازند و گاه به مسائل اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و یا خانوادگی؛ شخصیت های کتاب و حوادثی که در بستر داستان رخ می دهند نیز پیرامون این موضوعات شکل گرفته و پردازش می شوند. نویسنده به شیوه ای رندانه در توصیف رفتار شخصیت های کتاب، تاثیراتی را که فرهنگ بیگانه بر رابطه های زناشویی و اخلاقیات در جامعه ی او گذاشته بود، به تصویر می کشد و نه تنها به این تجدد با زبان طنز کنایه می زند، بلکه آداب و سننی را که به نظر پوسیده و غیرمنطقی می آیند نیز به باد تمسخر می گیرد. نثر "محمد علی جمال زاده" دوست داشتنی و روان است و "قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار" می تواند به راحتی خواننده را ساعت ها سرگرم کند.

کتاب قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار

محمد علی جمال زاده
سید محمدعلی موسوی جمال زاده (۲۳ دی ١٢٧۰ در اصفهان) نویسنده و مترجم معاصر ایرانی بود. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع گرایی در ادبیات فارسی می دانند.او نخستین مجموعهٔ داستان های کوتاه ایرانی را با عنوان یکی بود و یکی نبود در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در برلین منتشر ساخت.جمالزاده در سال ۱۹۶۵ نامزد جایزه نوبل ادبیات گردید. وی تا به امروز در کنار زین العابدین رهنما، حسین قدس نخعی و ابوالقاسم اعتصام زاده به عنوان تنها فارسی زبانان نامزد جایزه نوبل ادبیات شناخته می شوند.داستان های وی انت...
قسمت هایی از کتاب قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار (لذت متن)
با زنان حمامی مشورت ها کردند…. یک دوجین دختر پیدا کردند یکی از دیگری بهتر … در انتظار سفره ، اخبار روز را برایم روزنامه می کردند . از مو های دختر ها که تا به روی کفل می رسید و … توصیف هایی به قالب می زدند که نظامی گنجوی حریفشان نمی شد… هرچه بگویم کم گفته ام . حلوای تن تنانی ، تا نخوری ندانی

بعضی از این دختر ها هنوز از حوض تجدد به قدر کافی سیراب نشده بودند و در نزد آنها تقدس مآبی ارثی بر فرنگی مآبی گری می چربید و دیرآشنا از آب در می آمدند و در موقع صحبت سرخ می شدند و سفید می شدند و رنگ می انداختند و در جواب سوال آدم یک « آره » و « نه » بیشتر از دهان قفل کرده شان بیرون نمی آمد و با وجود کشف حجاب و آزادی نسوان به آسانی حاظر نمی شدند صورتشان را به نامحرم نشان بدهند . حتی با اجازه پدر و مادر هم از چادر نماز صرف نظر نمی کردند و… در روز سیزده نوروز علف ها را گره زده…. باز هم از ترس آنکه خاک بر سرم ، دست نامحرم به دستشان بخورد از دست دادن احتراز داشتند و به همان سلام آبا و اجدادی قناعت می کردند.