کتاب رمز کل

The Great Code: The Bible and Literature
کتاب مقدس و ادبیات
کد کتاب : 37432
مترجم :
شابک : 978-9644481383
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 392
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب رمز کل اثر نورتروپ فرای

"رمز کل" یا "کتاب مقدس و ادبیات" اثری است از "نورتروپ فرای" که در آن رویکردی نئو-ویکنی را نسبت به آنچه که بسیاری آن را متن بنیادی تمدن غرب می‌نامند، اتخاذ می‌کند. ویکو سه مرحله کلی از فرهنگ را شناسایی کرد که هر کدام روش منحصر به فرد خود را برای استفاده از زبان دارند. در مرحله هیروگلیف، هیچ تمایزی بین مفهوم کلمه و آنچه شما می‌توانید واقعیت خارجی بنامید وجود ندارد. واقعیت، همانطور که فرهنگ آن را درک می‌کند، از کلمات متون هیروگلیف گرفته شده است، و آن متون، همیشه به شدت نمادین هستند. نویسندگان آن متون هرگز سعی نمی‌کنند که به معنای امروزی "علمی" یا "توصیفی" بنویسند.
در مرحله دوم که ویکو آن را مرحله سلسله مراتبی نامید، زبان عموما شکل استعاره به خود می‌گیرد. کلمات و اشیا مستقیما با یکدیگر شناسایی نمی‌شوند، اما برای اهداف ادبی مهم در کنار هم قرار می‌گیرند.
مرحله سوم که مرحله دموتیک نامیده می شود، ماهیت کاملا توصیفی دارد و این شیوه زبانی است که برای عصر مدرن طبیعی ترین و آشناتر است. در این مرحله، از کلمات برای توصیف دنیای بیرونی استفاده می‌شود که تقریبا به طور کامل از خود زبان جدا شده است.
"نورتروپ فرای" در "رمز کل" یا "کتاب مقدس و ادبیات" اعتقاد دارد که که کتاب مقدس عمدتا محصول ادبیات مرحله دوم و سلسله مراتبی است؛ بسیار استعاری است. اما با وجود اینکه تقریبا تمام ویژگی‌های آنچه را که ما یک اثر ادبی می‌دانیم نشان می‌دهد، "نورتروپ فرای" معتقد است که کتاب مقدس یک اثر ادبی به معنایی نیست که معمولا به آن اصطلاح درک می‌شود. کتاب مقدس چیزی را توصیف می کند که نویسندگان آن معتقدند واقعی است. اما افق آنچه برای متفکران مرحله دوم «واقعی» است، با آنچه برای دموتیک‌ها «واقعی» است، یکی نیست و نویسنده پیرامون این مساله بحث می‌کند.

کتاب رمز کل

نورتروپ فرای
نورتورپ فرای (Northrop Frye) زاده ۱۹۱۲ در کانادا درگذشته ۱۹۹۱میلادی فیلسوف و اسطوره‌شناس است.فرای با نخستین کتاب خود با عنوان تقارن ترسناک (1947) شهرت بین المللی کسب کرد، که منجر به تفسیر مجدد شعرهای ویلیام بلیک شد. شهرت ماندگار او اساساً به تئوری انتقاد ادبی است که وی در آناتومی از نقد (1957)، که یکی از مهمترین آثار نظریه ادبی است که در قرن بیستم به چاپ رسیده است، تکیه می کند. منتقد آمریکایی، هارولد بلوم در زمان انتشار اظهار داشت كه آناتومی فرای به عنوان "دانش آموز برتر زنده ادبیات غربی...
قسمت هایی از کتاب رمز کل (لذت متن)
قی ادبی از کتاب مقدس در نفس امر نامشروع نیست. کتابی که به این اندازه تاثیر ادبی داشته است، امکان ندارد که خودش از صفات ادبی بی بهره بوده باشد. اما پیداست که کتاب مقدس چیزی « بیشتر » از اثری از آثار ادبیات است، حالا « بیشتر » هر معنایی که می خواهد داشته باشد فکر هم نمی کنم استعاره کمّی چندان کمکی بکند. گفته ام که کاش می توانستم از قوانین ( نصوص ) ( ۱۱) هنری عرفی خلاصی یابم، منتها « وحدت » یکی از این قوانین است، و بی توجهی به وحدت در کتاب مقدس به همان اندازه آشکارایی وحدت در آن برجسته است. در نهایت، طبق انتظار، کتاب مقدس از جملگی معیارهای ادبی طفره می رود. به قول کی یرکگور، رسولان نابغه نیستند البته این هم هست که « نابغه » نیز به نظر من واژه چندان مفیدی نیست. تجربه من در ادبیات غیرمذهبی نشانم داده بود که اصول صوری ادبیات در درون ادبیات جای دارد، همچنان که اصول صوری موسیقی، که در سونات و فوگ یا روندو تجسم می یابد، وجودی بیرون از موسیقی ندارد. اما اینجا با کتابی سر و کار داریم که از نویسندگان انگلوساکسون بگیر تا شاعران کم سن و سال تر از من نفوذ مدام و بارآوری بر ادبیات انگلیسی گذاشته است، و با این حال کسی را سراغ نمی توان گرفت که گفته باشد "Bible" جزو آثار ادبیات « است » .