کتاب نقد سینمایی

La Critique De Cinéma
کد کتاب : 37586
مترجم :
شابک : 978-6003266025
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نقد سینمایی اثر ژان میشل فرودون

فرانسوا تروفو می گفت: «هر کسی دو شغل دارد: یکی شغل خودش، یکی هم منتقد سینما.»
تماشای فیلم ها و علاقه به مشتاقانه حرف زدن راجع به آن ها نشانه ی رایج ذهنیت نقادانه ی هریک از ماست. پس در این صورت، ویژگی کار نقد چیست؟ ژان-میشل فرودون که خودش سال هاست کار نقد سینمایی می کند، در این کتاب بردوباخت های این فعالیت، وارد شدنش در حوزه ی رسانه و خصوصا اهمیت نگارش را نشان می دهد. او توضیح می دهد که کار نقد عملا چگونه صورت می گیرد، یا اکران های مطبوعاتی در دفتر نشریات، در مجلات سینمایی و در روزنامه ها، در رادیو، تلویزیون و در اینترنت به چه شکل است.
نقدْ از روزنامه نگاری تا ادبیات را شامل می شود، جایی میان درخواست های تبلیغاتی و وسوسه ی راهنما بودن برای مصرف کننده قرار می گیرد و همزمان جاذبه و دافعه دارد. اصالتش به خاطر بیان یک نظر شخصی است؛ عواطفْ الهام بخش این نظر شخصی هستند و اندیشه ای را تقویت می کنند که به اشتراک گذاشته می شود. نقد سینمایی وارث نقد هنر است که خودش با کارهای دیدرو و بودلر پدید آمده است؛ نقد سینمایی در فرانسه از قدمت بسیار زیادی برخوردار است که در این کتاب شرح آن می آید. تعهدات زیبایی شناختی اش و دیالوگش با مولف ها جریان های هنری زیادی به بار آورده، از «سینمای هنری » سا ل های 20 گرفته تا نظریه ی مولف و موج نو در سال های 60. مقایسه ای با وضعیت نقد در دیگر کشورها اجازه می دهد که ویژگی آن را بهتر ارزیابی کنیم. گلچینی از متن های نمونه وار منتقدان بزرگ از اوایل قرن بیست تا به امروز، این اثر را کامل می کند.

کتاب نقد سینمایی

ژان میشل فرودون
ژان-میشل فرودون (Jean-Michel Frodon) متولد ۲۰ سپتامبر ۱۹۵۳ در پاریس؛ استاد، مورخ، منتقد و روزنامه نگار فرانسوی حوزه سینماست.ژان-میشل دارای مدرک کارشناسی ارشد و DEA در تاریخ است. او از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۱ به معلمی پرداخت. پس از آن به مدت پنج سال به عکاسی پرداخت. از سال ۱۹۸۳ به عنوان روزنامه‌نگار و منتقد سینما در هفته‌نامه لوپوئن می‌نویسد. پدرش پییر بیارد نیز منتقد سینما بود پس از آن سردبیر ارشد آنجا شد و از آن پس نام مستعار فرودون یادداشت‌های اش را امضا می‌کرد که بر گرفته...