کتاب تاریخ مختصر موسیقی ایران

A brief history of Iranian music
  • 15 % تخفیف
    130,000 | 110,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: آرامش آرامش
    نویسنده:
کد کتاب : 39001
شابک : 978-9646965133
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 191
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ مختصر موسیقی ایران اثر تقی بینش

موسیقی در ایران پیشینه‌ای دیرینه دارد و به دوران ایران باستان بازمی‌گردد. ایران خاستگاه موسیقی‌هایی غنی و متنوع است و موسیقی سنتی ایران به عنوان یکی از مولفه‌های فرهنگ و هنر ایرانی به‌شمار می‌رود. تقریبا همهٔ اقوام ایرانی دارای موسیقی محلی ویژهٔ خود هستند.
موسیقی در ایران از دوران باستان دارای اهمیت بوده‌است. در دوران شاهنشاهی هخامنشی، موسیقی در آیین‌های مذهبی و دادگاه‌ها استفاده می‌شده‌است. هویت دقیق موسیقی ایرانی هنوز آشکار نشده‌است اما پژوهش پیرامون آن ادامه دارد و جوانبی از آن، مشخص شده‌است. موسیقی در دوران ساسانیان قابل توجه بوده‌است و ساسانیان، شمار فراوانی از سازها را به کار برده‌اند. باربد، از موسیقی‌دانان دوران شاهنشاهی ساسانی، نخستین سیستم موزیکال خاورمیانه را با عنوان خسروانی ایجاد کرد. بسیاری از مدها و ملودی‌های باستانی ایران، با تسلط اعراب بر این کشور، از بین رفته‌اند؛ اما دستگاه‌ها، به شکل شفاهی به ایران کنونی رسیده‌اند. ایران زادگاه نخستین سازهای پیچیده‌است که قدمت برخی از آنان، به هزارهٔ سوم پیش از میلاد می‌رسد.نواحی ایران، دارای شمار قابل توجهی سازهای بومی از انواع بادی، پوست‌صدا، خودصدا و زهی هستند. سازهایی مانند تار، سه‌تار، بربط، سنتور، قانون، کمانچه، نی، قیچک، رباب، تنبک، دف، دایره و دایره‌زنگی در موسیقی ملی ایران به کار می‌روند.
در این کتاب، پیشینه موسیقی ایران همراه با معرفی آثار موسیقی و زندگی اشخاصی چون کندی، فارابی، ابوالفرج اصفهانی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، قطب الدین شیرازی، جامی و هنرمندان متاخر فراهم می آید .مطالب کتاب با تصاویری از اسناد مکتوب موسیقی به چاپ رسیده است .

کتاب تاریخ مختصر موسیقی ایران

تقی بینش
تقی بینش (زادهٔ ۱۳۰۰ در مشهد – درگذشتهٔ ۱۳۷۴ در تهران) محقق و مدرس ایرانی در رشته‌های ادبیات فارسی، موسیقی، و فیزیک بود. او برای تصحیح کتاب جامع الالحان برگزیدهٔ ششمین دورهٔ کتاب سال ایران شد.پدر او علیرضا رکن‌التولیه از خاندان نقیب بود. او در رشته‌های ادبیات، موسیقی و فیزیک تحصیل کرد و نزد اساتیدی نظیر علی‌اکبر فیاض و محمدتقی مدرس رضوی به تحقیق در زمینهٔ ادبیات فارسی پرداخت. او همچنین موسیقی عملی و نظری را نزد علی‌اکبر شهنازی و سلیمان روح‌افزا فرا گرفت.