کتاب تئاتر و سینمای آربی اوانسیان (2جلدی)

Arbi Hovhannisyan Theater and Cinema
از ورای نوشته ها،گفتگوها و عکس ها
کد کتاب : 39619
شابک : 978-6000408404
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 992
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب تئاتر و سینمای آربی اوانسیان (2جلدی) اثر مجید لشکری

آربی اوانسیان کارگردان سینما و تئاتر، استاد دانشگاه، طراح صحنه و مترجم ارمنی‌تبار اهل ایران است.اوانسیان در سال ۱۳۴۰ در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ادبیات تهران تحصیل کرد و در فاصله سال‌های ۱۳۴۲ الی ۱۳۴۳ به تحصیل در رشتهٔ کارگردانی در مدرسه عالی فن فیلم لندن پرداخت. سپس به ایالات متحده آمریکا رفت و در رشتهٔ تئاتر فارغ‌التحصیل شد. پس از تحصیل سینما در مدرسه عالی فن فیلم لندن و تئاتر در آمریکا، در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت. بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۳ در مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران به تدریس تجزیه و تحلیل فیلم و زیبایی‌شناسی فیلم و در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۲ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران کارگردانی و بازیگری تئاتر تدریس کرد. اوانسیان در سال ۱۳۵۷ به دعوت انستیتو گوته و به عنوان میهمان دولت آلمان برای آشنایی با تئاترها و کارگردان‌های شهرهای اشتوتگارت، برلین و مونیخ به آلمان دعوت شد. آربی اوانسیان پس از انقلاب به فرانسه مهاجرت کرد و به فعالیت‌های خود در اشکالی چون تدریس، کارگاه‌های کوچک نمایشی، اجرای نمایش به زبان فرانسه و ارمنی و ساخت فیلم ادامه داد.
اوانسیان از سال ۱۳۴۴ تاکنون ده‌ها نمایش را کارگردانی کرده و طراحی لباس چندین نمایش را برعهده داشته‌است. او و چند نفر از همکلاسی‌هایش در دوران دبیرستان گروه تئاتر آرمن را تشکیل دادند و شاهین سرکیسیان را به عنوان مشاور گروه دعوت کردند. اوانسیان طی سال‌ها نمایش‌هایی مدرن در تئاترشهر تهران و جشن هنر شیراز اجرا کرد.
کتاب تئاتر و سینمای آربی اوانسیان در دو جلد به بررسی سینمای و تئاتر این کارگردان منحصر بفرد ارمنی می پردازد. آربی، کسی است که با هنر به خوبی آشنا است و تاثیراتی شگرف که بر سینما و تئاتر ایران گذاشته است. این کتاب به زندگی اوانسیان می پردازد و در این راه از همکاران، بازیگران و صاحب نظران گفتگوها و نوشته هایی ارائه می دهد. کتاب تئاتر و سینمای آربی اوانسیان را مجید لشکری تدوین و تالیف کرده است.

کتاب تئاتر و سینمای آربی اوانسیان (2جلدی)

مجید لشکری
مجید لشکری متولد سال 1361 ، نویسنده ، منتقد و پژوهشگر ایرانی می باشد.
قسمت هایی از کتاب تئاتر و سینمای آربی اوانسیان (2جلدی) (لذت متن)
تزکیه در تئاتر فقط با تمرین های تئاتری به وجود می آید شما به یک خلوص و سادگی می رسید. هنر پیشه ای که نتواند خودش را از مشکلات شخصی اش جدا کند، و وقتی به صحنه می رود هنوز روحش گرفتار آن مشکلات باشد، در ارتباط صحنه ای اش خللی وجود دارد. ما ساعت ها روی بدنمان کار می کردیم روی تک تک انگشت ها، چشم ها، بینی، دهان، روی نگاه مان و غیره کار می کردیم. تمام تمرین های تئاتری برای ایجاد ارتباط با تماشاچی است، هرکدام در جایگاه خودشان، گروه ما شیوه های متفاوتی را آزمایش می کرد. پالایش ذهنی بازیگر ممکن نیست در یکی دو روز به وجود آید.