کتاب آدم ما در قاهره

Our man in Cairo
  • 15 % تخفیف
    280,000 | 238,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: کلاغ کلاغ
    نویسنده:
کد کتاب : 41602
شابک : 978-6007656105
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب آدم ما در قاهره اثر محمد قائد

سال ۱۳۲۶ قاسم غنی، پزشک و ادیب، را محمدرضا شاه به سفارت ایران در قاهره فرستاد. ملکه فوزیه بدون دخترش به مصر بازگشته بود همراه با جواهراتی که هنگام ازدواج با ولیعهد ایران به او داده بودند. شمشیر جواهرنشان رضا شاه را هم، که در ژوهانسبورگ درگذشته بود، ملک فاروق خیال نداشت همراه جسد او به ایران بفرستد. یادداشت های غنی شرح تلاش اوست برای فیصله دادن به طلاق، ستایش زنان بسیار زیبا و تحقیر زنان کمتر زیبا، و مطالبی محرمانه از قبیل دیدار با پریچهره ای که از او با نام مستعار و عنوان عجیب ”بگم سکینه والی (خانم امریکائی، زن ولی خان هندی)” یاد می کند.
و مطالبی خطرناک تر: نامه های محرمانه و خصوصی شاه به ملک فاروق دربارهٔ برخی روابط عروس فراری را رونویسی می کند و در بازگشت به تهران در گوشه ای می اندازد. یادداشت ها چرا روی کاغذ آمد؟ مخاطب آن ها قرار بود چه کسی باشد؟ املا و انشای ادیبی که مدعی تصحیح دیوان حافظ بود چرا تا این حد پرخطا و ناهموار است؟ یادداشت های مطوّل روزها و شب های مأموریت بی نتیجهٔ قاهره با ویرایش و پیرایش اساسی و افزودن پانوشته ها متنی شده داستان گونه، همراه با پیشگفتاری در تحلیل مشاهدات و تأملات راوی.

کتاب آدم ما در قاهره

محمد قائد
محمد قائد شرفی، نویسنده و مترجم و روزنامه‌نگار، متولد 1329در شیراز است. او از 1348تا 1352در رشته‌ی روانشناسی در دانشگاه شیراز تحصیل کرده است.قائد در دهه‌ی 1350در مجلات مقاله می‌نوشت و دبیر صفحه‌ی فرهنگی و عضو شورای سردبیری روزنامه‌ی آیندگان نیز بود. همچنین در نشریه‌ی کتاب جمعه، به سردبیری احمد شاملو، همکاری می‌کرد. او در سال‌های دهه‌های 1360و 1370در نشریه‌های مستقلی مانند جامعه سالم، آدینه، مجله فیلم و صنعت حمل و نقل قلم زد و در 1370 ماهن...