کتاب پاسخ به تاریخ

Pasokh Be Tarikh
کد کتاب : 74806
مترجم :
شابک : 978-6226934657
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 512
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

پاسخ به تاریخ
Pasokh Be Tarikh
کد کتاب : 52222
مترجم :
شابک : 978-9647971829
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 460
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

پاسخ به تاریخ
Pasokh Be Tarikh
کد کتاب : 42320
شابک : 978-9644423123
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 490
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1980
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 24
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب پاسخ به تاریخ اثر محمدرضا پهلوی

"پاسخ به تاریخ" اثری است از "محمدرضا پهلوی"، شاه سابق ایران، که بر اساس متن اصلی منتشره ی آن در اروپا و آمریکا و به کوشش "شهریار ماکان" گردآوری شده است. "محمدرضا پهلوی" آخرین پیش نویس "پاسخ به تاریخ" را دو روز قبل از مرگش در 27 ژوئیه 1980 به پایان رساند. تکمیل آن به قول خودش "مسابقه با زمان" بود. او توضیح می دهد که چگونه ایالات متحده ، که مدت ها قدرتمندترین کشور جهان بود ، ناگهان اسیر خیالاتی درباره ی ایران شد، همان ایرانی که کمتر فردی در آمریکا چیزی از تاریخ و فرهنگ و ثروت آن می دانست. شاه در بیان روایت شخصی خود ، اظهار می دارد که چگونه ایران به میدان نبرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی ، که اهداف خود را بیش از نیم قرن با موفقیت روزافزون دنبال می کرد، تبدیل شد.
پاسخ به تاریخ با حقایق مربوط به تبعید "محمدرضا پهلوی" به باهاما ، مکزیک ، ایالات متحده ، پاناما و سرانجام مصر آغاز می شود و سپس به شرح کامل همه رویدادهای مهم زمان او می پردازد. کتابی مملو از قهرمانان و اشرار ، و سرشار از رازهای میخکوب کننده ی تاریخی برای خوانندگان. نویسنده تحولات پشت صحنه ی سیاست نفت را آشکار می کند و نشان می دهد که چگونه کنش متقابل سیاه و قرمز -روحانیت قرن 14 و حزب توده ی طرفدار شوروی- بهترین دستاوردهای او از دید خودش را ناکام گذاشت: انقلاب سفید ، که در آن شاه اصلاحات ارضی را انجام داد ، برای آزادی هرچه بیشتر زنان تلاش کرد، سطح زندگی مردم را ارتقا بخشید و باعث افتخار به فرهنگ 2500 ساله ایران در گروه های مختلف قومی شد. "محمدرضا پهلوی" در "پاسخ به تاریخ" عوامل شکست خود را برمی شمرد و توضیح می دهد که این اتفاق چه تاثیری بر متحدان وی نیز گذاشت.

کتاب پاسخ به تاریخ

محمدرضا پهلوی
محمدرضا پهلوی (۴ آبان ۱۲۹۸ – ۵ مرداد ۱۳۵۹) که به محمدرضاشاه پهلوی و شاه نیز شهرت دارد و تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ با عنوان رسمی اعلی‌حضرت همایونی، شاهنشاه آریامهر خطاب می‌شد، دومین و آخرین پادشاه دودمان پهلوی و آخرین پادشاه ایران از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بود. محمدرضاشاه در پی استعفای پدرش رضاشاه پهلوی و با رای مجلس شورای ملی به پیشنهاد محمدعلی فروغی برای حفظ تمامیت ارضی ایران بر اثر هجوم متفقین به پادشاهی رسید و با انقلاب ۱۳۵۷ برکنار شد.
قسمت هایی از کتاب پاسخ به تاریخ (لذت متن)
در این کتاب قصد دارم نشان بدهم که چرا در راه رسیدن به اهدافم پافشاری می کردم؛ و چرا می خواستم جامعه ای بر اساس عدالت اجتماعی، و نه مبارزه طبقاتی بنا کنم؛ جامعه ای که همه در آن یکپارچه و وابسته به یکدیگر باشند؛ و گفتنی است چون با همه کشورهای جهان_ چه دنیای غرب، چه کشورهای بلوک شرق و چه جهان سوم_ حسن تفاهم داشتم، این امکان برایم فراهم آمد که بتوانم در محیطی آکنده از صلح و صفا، کوشش خود را برای رساندن ایران به سوی تمدن بزرگ دنبال کنم.