کتاب عرفان شمس

Erfan-e Shams
پژوهشی در اندیشه های عرفانی شمس تبریزی
کد کتاب : 42348
شابک : 978-9644239632
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 296
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب عرفان شمس اثر محمد خدادادی

"عرفان شمس" اثری است به قلم "محمد خدادادی" که در آن "پژوهشی در اندیشه های عرفانی شمس تبریزی" را به انجام رسانده است. محققان عرفان اسلامی و ادبیات فارسی در حال حاضر به نسخه های تصحیح شده‌ی معتبری از نوشته‌های شمس تبریزی دسترسی دارند که جزئیات بیشمار متعددی را که قبلا در مورد زندگی و اعتقادات شمس تبریزی افشا نشده بود، فاش می کند.
با این حال به دلیل تکلف و پراکنده‌گویی‌های کتاب "مقالات شمس"، این شاهکار گرانبها آنطور که سزاوار آن بوده، مورد توجه قرار نگرفته و به جز چند مورد که عمدتا توسط استاد "محمدعلی موحد" به این کتاب استناد شده، اثر قابل توجهی در این زمینه نگاشته نشده است.
این خلأ در پژوهش، مشوق "محمد خدادادی" بود تا یکی از مهمترین مفاهیمی که در "مقالات شمس"، به چشم می‌خورد، یعنی "عرفان شمس" را مورد بررسی قرار دهد. گاه این عرفان، در حاشیه‌ی دیگر سخنان شمس قرار گرفته و دغدغه اصلی نویسنده در این مطالعه، استخراج آنها از لا به لای کلام شمس تبریزی بوده است.
"عرفان شمس" به چهار فصل اصلی تقسیم شده است که در در فصل اول سعی می شود بر پایه‌ی سخنان شمس تبریزی در مقالاتش، تصویری نسبتا واضح از جنبه‌ها و مقاطع گوناگون زندگی وی بدست بیاید. این مقاطع از دوران کودکی تا لحظه ملاقات با مولانا را در برمی‌گیرد. سر فصل‌های مفاهیم عرفانی در آثار شمس در فصل دوم با عنوان هفت وادی سلوک، مورد بررسی قرار گرفته و در فصل سوم به دیگر مفاهیم عرفانی در مقالات وی پرداخته می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، دیدگاه‌ها و افکار شمس تبریزی پیرامون حجاب‌های مسیر سلوک در فصل چهارم و پایانی کتاب "عرفان شمس" به قلم "محمد خدادادی" تشریح می‌شود.

کتاب عرفان شمس

قسمت هایی از کتاب عرفان شمس (لذت متن)
شمس تبریزی از نام آورترین شخصیّت های عرفان اسلامی است که بر خلاف نام آشنای او، اندیشه ها و عقایدیش کمتر مورد توجّه قرار گرفته اند. دلیل اصلی شهرت او در بین عامّة مردم، تحوّلی است که در نهاد مولانا جلال الدّین محمّد، مشهور به مولوی به وجود آورده است، اما نا آشنایی با اندیشه های او دلایل گوناگونی دارد. شمس از زمرة معدود عرفایی است که در عین تبحّر و تسلّط بر علوم متداول روزگار خود، علاقه ای به نگارش اندیشه هایش نداشته و همین موضوع، مهمترین دلیل پنهان ماندن عقاید اوست. تنها اثر به جا مانده از او، یعنی مقالات شمس تبریزی، مجموعه ای از سخنان اوست که در جمع مریدان مولوی بیان می داشته است، اما متأسفانه همین منقولات نیز صدها سال در پردة خمول و گمنامی به سر می بردند و تا این اواخر کمتر کسی به آنها دسترسی داشت. همین موضوع، باعث شده بود که محققان عرفان اسلامی و تاریخ ادبیات در سده ها و حتّی دهه های گذشته، نتوانند از رهگذر این اثر به اندیشه های ناب شمس تبریزی راه یابند و به همین مناسبت، گاه عدّه ای از روی ناآگاهی، سخنانی نا به جا در مورد زندگی و عقاید شمس ابراز داشته اند که دلهای آگاهان به مبانی اندیشگی شمس را می آزارد.