کتاب آشنایی با اسپینوزا

Spinoza in 90 minutes
کد کتاب : 4362
مترجم :
شابک : 978-9643055837
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 80
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 47
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب آشنایی با اسپینوزا اثر پل استراترن

سیستم متافیزیکی درخشان اسپینوزا نه از واقعیت و نه از تجربه مشتق شده بود. بلکه او از پیشفرض های اساسی آغاز کرد و با یک سری اثبات هندسی جهانی را ساخت که هم خدا بود و هم یک چیز مشابه مانند پاتنئیسم. اگرچه سیستم او امروزه عجیب به نظر می رسد ، اما نتیجه گیری اسپینوزا عمیقا با اندیشه مدرن مطابقت دارد ، از علم (اخلاق کل نگر بوم شناسان امروزی) گرفته تا سیاست (ایده ای که دولت برای محافظت از افراد دارد). هم سیستم اسپینوزا و هم نتیجه گیری اش زیبایی بی نظیری در تاریخ فلسفه دارند.

در کتاب آشنایی با اسپینوزا ، پل استراترن شرح مختصر و تخصصی ای از زندگی و ایده های اسپینوزا ارائه می دهد و تأثیر آنها را در تلاش انسان برای درک وجود خود در جهان توضیح می دهد. این کتاب همچنین شامل گزیده هایی است از کارهای اسپینوزا ، لیست مختصری از کتاب های پیشنهادی برای کسانی که مایل به تفکر عمیق تر هستند ، و گاهشماری از زندگی اسپینوزا.

کتاب آشنایی با اسپینوزا

پل استراترن
پل استراترن (زاده 1940) نویسنده و شخصیت دانشگاهی انگلیسی است. وی در لندن متولد شد و در کالج ترینیتی، دوبلین تحصیل کرد و پس از آن برای دو سال در نیروی دریایی خدمت کرد. وی سپس برای زندگی به یک جزیره یونانی رفت. در سال 1966 او به هند و هیمالیا سفر کرد. رمان "یک فصل در آبیزسینیا" او، در سال 1972 جایزه سامرست مگام را گرفت.علاوه بر پنج رمان، وی همچنین کتابهای بیشماری در زمینه علم، فلسفه، تاریخ، ادبیات، پزشکی و اقتصاد به نگارش درآورده است.
نکوداشت های کتاب آشنایی با اسپینوزا
Well-written, clear and informed.
نوشته ای خوب، واضح و پرمغز
Richard Bernstein The New York Times

Witty, illuminating, and blessedly concise
شوخ، روشنگرانه و مختصر و مفید
Jim Holt The Wall Street Journal

Each of these little books is witty and dramatic and creates a sense of time, place, and character...I cannot think of a better way to introduce oneself and one's friends to Western civilization.
هر کدام از کتاب های این مجموعه همراه با شوخ طبعی است و دراماتیک است و حسی از زمان، مکان و شخصیت ایجاد می کند. من نمیتوانستم راهی بهتر از این برای معرفی کسی به تمدن غرب پیدا کنم.
Katherine A. Powers The Boston Globe

قسمت هایی از کتاب آشنایی با اسپینوزا (لذت متن)
بازوخ (یا بندکیت) اسپینوزا در چهارم نوامبر 1632 م. در شهر آمستردام به دنیا آمد. او از تبار یهویان پرتغالی بود- و نامش برگرفته از شهر اسپینوزا واقع در شمال غربی اسپانیا است. پدر و مادرش از پرتغال به هلند مهاجرت کرده بودند، به کشوری که این اجازه را به آنها میداد تا خود را از التزام ظاهری به آیین مسیح، که در دوران استیلای تفتیش عقاید به پیروی از آن مجبور شده بودند، برهانند و به دین آبا و اجدادی خود یعنی یهودیت بازگردند.

رویکرد خدا محور و سیستماتیک اسپینوزا وجهی غریب و بعضا نابهنگام به فلسفه اش می دهد. و این شاید از طنزهای تاریخ فلسفه باشد که استنتاجات او از نظامی فلسفی که بهار عمرش دیری است سپری شده، هنوز با تفکر مدرن، از علم تا سیاست- عمیقا وفق دارند.