کتاب آشنایی با افلاطون

Plato in 90 minutes
آشنایی با فیلسوفان
کد کتاب : 4366
مترجم :
شابک : 978-9643055202
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 80
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آشنایی با افلاطون اثر پل استراترن

آشنایی با فیلسوفان زندگی‌نامه‌ها به منظور آشنایی با اندیشه‌ها و دیدگاه‌های فیلسوفان، اطلاعات جامع و کاملی ارائه می‌دهد. در هر کتاب، علاوه بر ارائه اطلاعات زندگی‌نامه‌ای، افکار هر فیلسوف به‌طور کلی درباره تاریخ فلسفه و همچنین در رابطه با جریان‌ها، تحولات فکری، اجتماعی و فرهنگی عصر او به‌صورت خلاصه و روشن بیان می‌شود. این بیانات بدون آمیزه جزئیات نظریات و عقاید، به‌صورت ساده و قاطعی ارائه می‌شوند. هدف اصلی این کتاب‌ها، سادگی و اختصار بوده است تا جوانان و علاقه‌مندانی که پیش‌زمینه‌ای در زمینه فلسفه ندارند، به‌راحتی از آن‌ها بهره‌برداری کنند. گاهی این اندک صفحات می‌توانند انگیزه بیشتری برای پی‌گویی و تعمق در این زمینه ایجاد کنند.

افاطون که با این نام شناخته می‌شود نامش از مسابقات کشتی‌گیری‌اش نشأت می‌گیرد. کلمه افلاطون به معنای پهن یا صاف است و به‌احتمال زیاد به شانه‌های پهن او اشاره دارد. افلاطون به دنیا به‌نام آریستوکلس آمد و در سال ۴۲۸ پیش از میلاد به دنیا آمد. او در آتن یا جزیره اگینا به دنیا آمد و در خانواده‌ای مرتبط با سیاست بزرگ شد. پدرش، آریستون، از نسل کدروس، آخرین پادشاه آتن بود و مادرش نیز از نسل سولون، قانونگذار بزرگ آتن، بود.

مانند سایر اعضای خانواده‌های سیاسی، افلاطون نیز ابتدا به‌عنوان جاه‌طلب و پرخاشگر در زمینه‌های دیگر به‌جز سیاست شناخته شد. او دوبار در مسابقات "بازی‌های تنگه" برنده‌ای شد، اما به نظر می‌رسد هرگز در المپیک در المپیا موفق نشد. در نتیجه، تصمیم گرفت به عنوان یک شاعر تراژدی‌نویس شناخته شود، اما در مسابقات مهمی جایزه‌ای نبرد. پس از ناکامی در به‌دست‌آوردن جایزه المپیک، تصمیم گرفت به سمت فلسفه بروید و به تدریج به دنبال اندیشه‌های سقراط شد.

افلاطون از لحظه نخست علاقه‌مندی زیادی به سقراط داشت و به مدت نه سال به عنوان شاگرد او درس خواند. او تلاش کرد استعدادهای عقلی خود را کشف کند و به دنبال دیدگان جدیدی در مورد فلسفه بود. به این ترتیب، زندگی عظیم افلاطون آغاز شد.

کتاب آشنایی با افلاطون

پل استراترن
پل استراترن (زاده 1940) نویسنده و شخصیت دانشگاهی انگلیسی است. وی در لندن متولد شد و در کالج ترینیتی، دوبلین تحصیل کرد و پس از آن برای دو سال در نیروی دریایی خدمت کرد. وی سپس برای زندگی به یک جزیره یونانی رفت. در سال 1966 او به هند و هیمالیا سفر کرد. رمان "یک فصل در آبیزسینیا" او، در سال 1972 جایزه سامرست مگام را گرفت.علاوه بر پنج رمان، وی همچنین کتابهای بیشماری در زمینه علم، فلسفه، تاریخ، ادبیات، پزشکی و اقتصاد به نگارش درآورده است.
نکوداشت های کتاب آشنایی با افلاطون
Witty, illuminating, and blessedly concise.
شوخ، روشنگر، و مختصر.
Wall Street Journal Wall Street Journal

Each of these little books is witty and dramatic and creates a sense of time, place, and character...I cannot think of a better way to introduce oneself and one's friends to Western civilization.
هر کدام از این کتاب های کوچک شوخ و دراماتیک هستند و حس زمان، مکان و شخصیت را ایجاد می کنند... نمی توانم به راه بهتری از این کتاب برای آشنایی کسی با تمدن غرب بیاندیشم.
 Boston Globe Boston Globe

قسمت هایی از کتاب آشنایی با افلاطون (لذت متن)