کتاب سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

Measuring students' academic achievement
تاثیر نمره و بازخورد بر پیشرفت تحصیلی
کد کتاب : 46674
شابک : 978-6006564142
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 62
سال انتشار شمسی : 1391
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اثر احمد شریفان

همان طور که تاکنون همۀ ما تجربه کرده ایم، معلمان از فنون گوناگونی برای استخراج اطلاعات دربارۀ یادگیری دانش آموزان استفاده می کنند.
در این باره، آن ها باید اطلاعات مورد نیاز خود را از عملکردهای گوناگون و مختلف دانش آموزان استنباط کنند و قضاوت خودشان را بر پایۀ کیفیت عملکرد آنان قرار دهند. این عمل، یعنی فرایند کمّی سازی عملکرد دانش آموزان، نمره گذاری نامیده می شود؛ فرایندی که اطلاعات مربوط به عملکرد تحصیلی دانش آموز به نمره تبدیل می شود و کیفیت عملکرد تحصیلی او را نشان می دهد. اختصاص نمره به عملکرد تحصیلی دانش آموزان، یکی از وظایف و مسئولیت های مهمّ هر معلمی به شمار می آید و پیامدهای مهمّی را برای دانش آموزان و حتی عناصر انسانی نظام آموزشی به همراه دارد.
برای نمونه، نمره از بعد انگیزشی مانند یک شمشیر دولبه عمل می کند. به طوری که انگیزۀ یادگیری و تحصیلی دانش آموز با گرفتن نمرۀ بالا بیشتر می شود؛ و برعکس، گرفتن نمرۀ کمتر از حد انتظار دانش آموز و یا کسب پی درپی نمره های پایین، منجر به کاهش انگیزۀ یادگیری و تحصیلی دانش آموز می شود. با وجود چنین مشکلاتی، نمی توان از نمره گذاری عملکرد دانش آموزان غافل شد. بنابراین، باید از نظام نمره گذاری استفاده کنیم که مناسب دانش آموز باشد و پیام مورد نظر معلم دربارۀ عملکرد تحصیلی دانش آموز را انتقال دهد.
توجه داشته باشید که: نمره گذاری به خودی خود موجب بهبود، اصلاح و پیشرفت عملکرد تحصیلی و یادگیری دانش آموزان نمی شود. بلکه، در این زمینه نمره گذاری می تواند موثر واقع شود که ارتباط روشنی بین آموزش و یادگیری دانش آموزان برقرار کند و علاوه بر ارائۀ نمره، درصد، و رتبه به دانش آموزان، توصیفی از عملکرد تحصیلی و یادگیری آنان را به نمایش بگذارد که درک دانش آموزان را از خود به عنوان یادگیرنده بالا ببرد.

کتاب سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

احمد شریفان
احمد شریفان در تاریخ 21/6/1340 در تهران متولد شد. او دارای دیپلم بازرگانی، کارشناسی روان¬شناسی بالینی، و کارشناسی ارشد سنجش و اندازه¬گیری و در حال حاضر دانشجوی دکتری در رشتۀ سنجش و اندازه¬گیری دانشگاه تهران است. وی دارای سابقۀ علمی، پژوهشی و آموزشی بیش از سی سال به این شرح است:1- تدریس و برگزاری کارگاه¬های آموزشی در دانشگاه¬ها، سازمان¬ها و مراکز آموزش و پرورش به¬طور حضوری، رسانه¬ای و مجازی در زمینه¬های سنجش و اندازه¬گیری، ایجاد بانک سؤال، سنجش و ارزشیاب...
دسته بندی های کتاب سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان