کتاب ایران در جنگ بزرگ

Iran in the Great War
وقایع مربوط به اوضاع ایران در طی جنگ جهانی اول
کد کتاب : 47302
شابک : 932-4772043340
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 816
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ایران در جنگ بزرگ اثر احمدعلی سپهر


کتاب حاضر توسط یکی از رهبران سیاسی ایران از اواخر قاجار تا اواسط دوران پهلوی نوشته شده است. این نشان می دهد که او فرمانده گردان اصلی میدان بوده و به عنوان منشی اول سفارت شاهنشاهی ایران کار می کرده است. این کتاب اثر تاریخی ارزشمندی است که مزین به تصاویر مستند است و می توان آن را منبعی موثق دانست.
این کتاب به وقایع مربوط به اوضاع ایران در طی جنگ جهانی اول و آنچه در فاصله سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ میلادی بر جهان و به ویژه بر ایران گذشته‌است، می‌پردازد.
این کتاب از معدود منابع دست اول مربوط به تاریخ ایران در دوران جنگ جهانی است و به لحاظ این که مولف آن از دست‌اندرکاران اصلی وقایع روز به‌شمار می‌آمده و در روزگار بروز وقایع کتاب، منشی اول سفارت امپراتوری آلمان در تهران بوده‌است، حائز اهمیت بسیار محسوب می‌شود.
در این کتاب که البته تاریخ تحریر آن چند سال بعد از جنگ جهانی دوم است، به عناوینی چون: آغاز جنگ بین‌الملل و مقایسه دو جنگ، سال‌های قبل از شروع جنگ، تاجگذاری محمدعلیشاه و… به تفصیل پرداخته شده‌است.
کتاب ایران در جنگ بزرگ نخستین بار در سال ۱۳۳۶ ش در ۵۱۸ صفحه با قطع رحلی به چاپ رسیده و پس از آن یک نوبت تجدید چاپ شده‌است.

کتاب ایران در جنگ بزرگ

احمدعلی سپهر
احمدعلی سپهر ملقب به مورخ‌الدوله و مشهور به مورخ‌الدوله سپهر (زادهٔ ۱۲۶۷ ش در تهران - درگذشتهٔ ۲۸ آبان ۱۳۵۴ ش در تهران)، از رجال سیاسی ایران از اواخر عهد قاجاریه تا اواسط عصر پهلوی است، اما عمدهٔ شهرت او به خاطر کتاب‌ها و نوشته‌های تاریخی است که از وی به یادگار مانده‌است. از جملهٔ شاخص‌ترین آثار او کتاب ارزشمند ایران در جنگ بزرگ است که از معدود منابع دست اول موجود پیرامون اوضاع ایران در دوران جنگ جهانی اول به شمار می‌آید.از خدمات مهم او به عنوان یک رجل سیاسی...