کتاب تعلیم خط

Ta'lim-e Khat
کد کتاب : 47337
شابک : 978-9641215967
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 512
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تعلیم خط اثر حبیب الله فضائلی

"تعلیم خط" کتابی است به قلم استاد "حبیب الله فضائلی" که در آن به آموزش خوشنویسی در چیزی بیش از پانصد صفحه می‌پردازد. کتاب پیش رو که توسط انتشارات سروش در اختیار مخاطبان قرار گرفته، در مقدمه‌ای که حاوی شش قسمت است، به اصناف نویسندگان و اهالی قلم می‌پردازد و شرافت و آداب نگارش را به خوانندگان معرفی می‎کند. همچنین با تعریف و اشاره به اهمیت آن، جایگاه این هنر را در ادبیات تبیین می‌کند و شان و فضیلت خوشنویسی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
استاد "حبیب الله فضائلی" سپس در قسمت دوم این مقدمه، مصادیقی ذکر می‌کند که از قرآن و آثار بزرگ ادبی نظیر چهار مقاله، قابوس‌نامه، نوروزنامه و از کار ادیبانی همچون ناصرخسرو، اسدی طوسی، فرخی سیستانی، فردوسی، مسعود سعد سلمان، و همچنین از احادیث پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم (ع) استخراج شده است.
سومین بخش از مقدمه‌ کتاب "تعلیم خط" به قلم استاد "حبیب الله فضائلی"، فایده و اهمیت خط را به همراه تعریف آن ارائه می‌کند و بخش چهارم آن، رابطه‌ هنر را با مفاهیمی همچون فروتنی و وقار، اخلاق، یاری‌رسانی، دلیری، شاعری، نقاشی و آموزگاری بیان می‌کند.
استاد "حبیب الله فضائلی" در "تعلیم خط" پس از پرداختن به مواردی که در مقدمه ذکر شد، طی چند فصل، عناوین اصلی آموزش خوشنویسی را ارائه می‌کند. او در این فصل‌ها مراتب و مراحل خوشنویسی را به همراه شیوه‌های آن معرفی می‌کند و ابزار اصلی آن را نیز نام می‌برد. در خوشنویسی نیز همچون هر هنر دیگری قواعدی وجود دارد و این قواعد هم به صورت عام و هم به صورت ویژه در آموزش خطوط نسخ، ثلث، شکسته و نستعلیق ارائه شده است. استاد "حبیب الله فضائلی" خطوط را با یکدیگر مقایسه کرده و پس از ذکر مواردی پیرامون دستور املای فارسی، انواع کاغذ و مرکب و رنگ را نیز به مخاطب آموزش می‌دهد.

کتاب تعلیم خط

حبیب الله فضائلی
حبیب‌الله فضائلی (۱۳۰۱ سمیرم - ۱۳۷۶ اصفهان) فرزند محمد ابراهیم، خوشنویس، محقق و مؤلف معاصر بود.او در سال ۱۳۰۱ در سمیرم در خانواده‌ای روحانی و خوشنویس متولد شد، پس از چند سال رهسپار اصفهان و مشغول به تحصیل علوم دینی شد و پس از آن به تحصیل علوم جدید پرداخت. در سال ۱۳۴۰ موفق به اخذ مدرک لیسانس از دانشگاه اصفهان در رشته ادبیات فارسی گردید. فضایلی از معدود خوشنویسانی بود که در نگارش انواع خطوط اسلامی بویژه نسخ و ثلث تبحر داشت.وی در سال ۱۳۴۸ شعبه انجمن خوشنویسان ایران در اصفهان را تأسیس ک...
قسمت هایی از کتاب تعلیم خط (لذت متن)
خط از نظر لغت با قلم نوشتن است و با کتابت و تحریر و رقم به یک معنی است و در صنعت اهل قلم عبارتست از نوشتن صورت ها و شکل های حروف در حال انفراد و چگونگی ترکیب آن ها در تشکیل جمله ها و سطرها که دلالت بر نیات درونی انسان می کند.