کتاب داستان در بوته

Dastan dar boote
کد کتاب : 48576
شابک : 978-6226934633
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 368
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب داستان در بوته اثر رضا خندان مهابادی

"داستان در بوته" اثری است به قلم "رضا خندان مهابادی" که مجموعه ای از نقد‌های نویسنده را در سال‌های اخیر پیرامون چند مجموعه داستان و رمان دربردارد.
داستان بر مولفه عاطفی وجود انسان تأثیر می‌گذارد و با ناخودآگاه پیوند می‌خورد و به این ترتیب سبب تضعیف، تقویت، نفی یا ایجاد احساسات خوب و منفی می‌شود. نقد داستان بر بعد ذهنی هستی موثر است و به حوزه آگاهی مربوط می‌شود. این بدان معنا نیست که داستان هیچ تأثیری در رشد ذهن و آگاهی ندارد، یا اینکه نقد داستان تأثیری بر احساسات ندارد؛ اما باید دانست که این اثرات، کارکرد اصلی آن به حساب نمی‌آید. نقد مشهود است، بنابراین نیاز به زبان روشن، معقول و علمی ‌دارد.
اکثر نقدهایی که در کتاب "داستان در بوته" به قلم "رضا خندان مهابادی" آورده شده، پیشتر در صفحه «نقد معرف» از مجله «برگ هنر» چاپ شده که در اینجا مورد ویرایش و بازنشر قرار گرفته است. این کتاب شامل مروری بر آثار نویسندگان سرشناس ایرانی و نویسندگان یا داستان‌نویسان کمتر شناخته شده‌ی کشور است. بنابراین می‌توان گفت که نویسنده با ارائه‌ی این اثر، ویترینی از آثاری را که در سال‌های اخیر به نگارش درآمده‌اند، در اختیار خوانند قرار داده و "داستان در بوته"، شامل نقد نمایندگانی از جریان داستان‌نویسی فارسی معاصر است. در این مجموعه چند کتاب و یک نمایشنامه از نویسندگان سرشناس خارجی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.
"رضا خندان مهابادی" سعی دارد در این سلسله ارزیابی‌ها نه تنها توانایی‌های نوشتاری نویسنده را در به کارگیری فنون و جنبه‌های ادبی داستان مورد بررسی قرار ‎دهد، بلکه بینش ارائه شده در داستان را نیز زیر ذره‌بین ببرد و به بعد زیبایی شناسی اثر دست یابد.

کتاب داستان در بوته

رضا خندان مهابادی
منتقد، نویسنده و فعال اجتماعی ایرانی و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران . وی را بیشتر با مجموعه داستان‌های محبوب من و فرهنگ افسانه‌های مردم ایران با همکاری علی‌اشرف درویشیان می‌شناسند.
قسمت هایی از کتاب داستان در بوته (لذت متن)
خواندن نقد داستان گرچه ممکن است به اندازۀ خواندن داستان لذت بخش نباشد، به همان اندازه لازم است. اگر نقد سالم، اصولی و حرفه ای در اعتلای داستان نویسی اثری بسزا دارد، یک دلیلش اثرگذاری آن بر ذوق و انتخاب ادبی خوانندگان است. نقد سالم معطوف به داستان اما اثرگذاری اش فراتر از خود داستان است؛ زیرا نویسنده و خواننده را نیز شامل می شود. شاید نیاز به توضیح دربارۀ اثر نقد بر نویسنده نباشد. این نکته که نقد از راه آشکارکردن ضعف و قدرت داستان به زیادت توجه و بهترشدن کار نویسنده یاری می رساند، دیگر جزء معلومات عموم شده است؛ اما فقط این نیست. حضور نقد قوی حتی به داستان نویسانی که داستانشان نقد و بررسی می شود نیز کمک می کند؛ زیرا یکی دیگر از کارکردهای نقد، نظارت است. نقد چشم ناظر جامعه یا به طور مشخص جامعۀ ادبی گسترده است؛ آن هم نه ناظر بی طرف بلکه ناظری که محک می زند، می سنجد و داوری می کند. جریان نقد باعث می شود نویسنده حضور یک چشم ناظر را بر آثار خود احساس کند و با وسواس و دقت بیشتری بنویسد. «بی اعتنایی دیدن»، «رهاشدگی» و «نادیده گرفته شدن» احساس غالب میان اکثر نویسندگانی است که در جامعه بدون نقد می نویسند.