کتاب در شهر نی سواران

Dar Shahr-e Neysavaran
کد کتاب : 49843
شابک : 978-9642249183
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 599
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب در شهر نی سواران اثر محمد ابراهیم باستانی پاریزی

"در شهر نی سواران" اثری است نسبتا بلند به قلم یکی از پژوهشگران فرهیخته‌ی ایران و استاد تاریخ دانشگاه تهران، زنده‌یاد دکتر "محمد ابراهیم باستانی پاریزی" که در آن مسائل مختلفی را از نظر می‌گذراند. "در شهر نی سواران" اثری ششصد صفحه‌ای است که دکتر "محمد ابراهیم باستانی پاریزی" آن را با همکاری انتشارات علم، چاپ و منتشر کرده است. نویسنده در این اثر تلاش نموده تا برخی از مسائل تاریخی را به شکلی طنزوار با آنچه در امروز اتفاق می‎افتد، مطابقت دهد و از این پنجره، هم خواننده را با اتفاقات تاریخی آشنا کند، هم وجه اشتراک این اتفاقات را در جامعه‌ی امروز برجسته کند و هم اوقات مفرحی را برای خواننده، حین خواندن این کتاب رقم بزند.
دکتر "محمد ابراهیم باستانی پاریزی" در کتاب "در شهر نی سواران"، با تصاویری که از نویسندگان معروف ایران و برخی از مهمترین چهره‌های تاریخی ارائه می‌دهد، روایت‌های کتاب را پیش می‌برد و خواننده را در مسیری فرح‌بخش، همراهی ‎می‌کند. مقدمه‌ی نخست کتاب "در شهر نی سواران"، کودتای مخملی نام گرفته و در نخستین مطلب از این کتاب، مسئله‌ی بقای الهی و ظهور بررسی شده است. دکتر "محمد ابراهیم باستانی پاریزی" سپس مطالبی را در ارتباط با مدیریت مجله دانشکده و مقدمه‌ای بر کتاب یکی از نویسندگان نوشته است و در ادامه با نگاه به شعر حافظ، ساقی نامه شاه منصور را نیز بررسی می‌کند. وی از استادش عباس اقبال نیز می‌گوید و در مطلبی هم نام با عنوان کتاب که "در شهر نی سواران" نام دارد، به زادگاهش کرمان نیز می‌پردازد. نویسنده نظریاتی پیرامون تدریس زبان عربی نیز ارائه می‌کند و به ترجمه‌ی شعر عطار نیز در این اثر نگاهی داشته است.

کتاب در شهر نی سواران

محمد ابراهیم باستانی پاریزی
محمدابراهیم باستانی پاریزی (۳ دی ۱۳۰۴ پاریز – ۵ فروردین ۱۳۹۳ تهران) تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد دانشگاه تهران بود.محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سوم دی‌ماه ۱۳۰۴ در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان زاده شد.وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانش‌سرای مقدماتی کرمان...
قسمت هایی از کتاب در شهر نی سواران (لذت متن)
گفته اند که بزرگترین اختراع افلاطون این است که فحش را اختراع کرد! چه، تا آنروز که این گردش زبان یعنی فحش، اختراع نشده بود -دو تن که به هم می رسیدند اگر نسبت به هم خشمگین بودند همدیگر را می کشتند . اما از آن روزکه فحش اختراع شد ، کشتارها کم شد ، زیرا انـجـام مـقصود ، بـدون تـوسل سنگ شمشیر - به یک صـورتی امکان پذیر گشت و دیگر به قول امـروزیها ، حـذف فیزیکی تقلیل یافت.