کتاب ولتر، آن گونه که بود

Volter
کد کتاب : 50719
شابک : 978-9641207764‬
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 124
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ولتر، آن گونه که بود اثر شهریار زرشناس

کتاب « ولتر، آن گونه که بود» نوشته « شهریار زرشناس» توسط انتشارات سروش منتشر شده است.
از آغاز مواجهه دنیای شرق و جهان اسلام با مظاهر جدید تمدن غرب، که با ابزار فلسفه های الحادی و علوم سکولار بیشتر ساحت های فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان را به تصرف خود درآورده است، اصحاب اندیشه و تدین جهان اسلام رویکردهای متفاوتی برای سامان دادن تعامل صحیح با آن مطرح کرده اند.
در کشور ما نیز طی دو قرن اخیر جریانی فکری شکل گرفته است که جمع هم ورزان آن به سهم خود کمک شایانی به بازشناسی این فرهنگ استعماری و چگونگی تعامل با آن کرده اند.
کتاب حاضر، با عنوان «ولتر، آنگونه که بود»، اولین کتاب از زیر مجموعه اندیشمندان، از مجموعه بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن، در راستای تفکر مزبور، به بررسی آراء و فعالیت های سیاسی و اجتماعی ولتر (1694 - 1778) نویسنده معروف فرانسوی می پردازد.
ویکتور هوگو گفته است: "نام ولتر نماینده همه سده هجدهم است." ولتر به موازات نگارش آثار مختلف، وارد تکاپوهای عملی سیاسی - اجتماعی شد و نقش موثری در جهت پیشبرد اغراض مدرنیستی ایفا کرد. او که از لحاظ صفات اخلاقی، شخصیتی به شدت لاابالی داشت، خود را داعیه دار گروه اجتماعی «انتلکتوئل»، که در زبان فارسی ابتدا به منورالفکر و بعد به روشنفکر معروف شدند، می خواند. او هم محصول عصر به اصطلاح روشنگری، و هم از تاثیرگذاران بر بسط فرهنگ روشن فکری این عصر است.

کتاب ولتر، آن گونه که بود

شهریار زرشناس
شهریار زرشناس (زادهٔ ۱۳۴۴ در تهران) روزنامه‌نگار و پژوهشگر ایرانی حوزه ادبیات، فرهنگ، سیاست و فلسفه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. او برادر زهره زرشناس است.شهریار زرشناس در خانواده‌ای آملی در تهران به دنیا آمد. او در اروپای شرقی (یوگسلاوی) در رشته‌های فلسفه و روان‌شناسی تحصیل کرده ولی به گفته خود به دلیل ناتوانی در سازگار شدن با آن فضای دانشگاهی بخشی از تحصیلاتش را رها کرد. او از نویسندگان ماهنامه سوره در دوران سردبیری مرتضی آوینی بوده‌است. زرشناس...