کتاب گویش شناسی

Dialectology
کد کتاب : 50842
مترجم :
شابک : 978-6226682220
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 259
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1980
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب گویش شناسی اثر جی کی چمبرز

گویش شناسی مطالعه علمی گویش زبانی، زیر شاخه ای از زبان شناسی اجتماعی است. تغییرات زبان را عمدتا بر اساس توزیع جغرافیایی و ویژگی های مرتبط با آنها مطالعه می کند. گویش شناسی به موضوعاتی مانند واگرایی دو گویش محلی از یک اجداد مشترک و تنوع همزمان می پردازد.گویش شناسان در نهایت به ویژگی های دستوری، واژگانی و واج شناختی مربوط به حوزه های منطقه ای توجه دارند. بنابراین آنها معمولا نه تنها با جمعیت هایی سر و کار دارند که برای نسل ها در مناطق خاصی زندگی کرده اند، بلکه با گروه های مهاجری که زبان خود را به مناطق جدید آورده اند نیز سروکار دارند . هانس کورات و ویلیام لابوف از برجسته ترین پژوهشگران در این زمینه هستند. مطالعات سنتی در گویش شناسی عموما با هدف تولید نقشه های گویش انجام می شد که به موجب آن خطوط خیالی بر روی نقشه ترسیم می شد تا مناطق گویش های مختلف را نشان دهد. با این حال، دور شدن از روش‌های سنتی مطالعه زبان باعث شد که زبان شناسان بیشتر به عوامل اجتماعی توجه کنند. بنابراین، گویش شناسان شروع به مطالعه تنوع اجتماعی و نیز منطقه ای کردند.
کتاب گویش شناسی نوشته جی کی چمبرز مفاهیم رایج مورد مطالعه در گویش شناسی شامل مشکل درک متقابل در تعریف زبان ها و گویش ها را بررسی می کند.

کتاب گویش شناسی

جی کی چمبرز
جي كي چمبرز (J. K. "Jack" Chambers) (متولد 12 ژوئیه 1938 در گریمسببی ، انتاریو) یک زبان شناس کانادایی، و یک متخصص مشهور در مورد تغییر زبان و تغییر زبان است، که از دهه 1980 نقش مهمی در تحقیق در مورد انگلیسی کانادایی داشته است. او اصطلاحات "Canadian Raising" و "Canadian Dainty" را ابداع کرده است، این اصطلاحات دوم برای سخنرانی های کانادایی مورد استفاده قرار می گیرد که از انگلیسی ها که تا اواسط قرن 20 محبوب بودند، تقلید می کند. وی از زمان دریافت دکترای خود استاد زبانشناسی در دانشگاه تورنتو بوده ا...
قسمت هایی از کتاب گویش شناسی (لذت متن)
در کاربرد عام، گویش گونهای فرعی، سطح پایین و اغلب روستایی یک زبان است که معمولا وابسته به دهقانان، طبقه کارگر و گروه های کم پرستیژ و فاقد اعتبار می باشد. بنابراین گویش اصطلاحی است که اغلب برای آن شکل از زبان که در مناطق جداگانه ای از جهان صحبت می شود و فاقد صورت نوشتاری اند، به کار می رود و...این کتاب از مهم ترین منابع رشته ی "زبان شناسی اجتماعی" و " گویش شناسی" بوده که دربردارنده پژوهش های میدانی در زمینه گویش شناسی می باشد.