کتاب راهنمای ربانی در تشیع نخستین

Rabbani's guide in the first Shiism
(سرچشمه های عرفان در اسلام)
کد کتاب : 53228
شابک : 978-6006721798
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 359
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب راهنمای ربانی در تشیع نخستین اثر محمدعلی امیرمعزی

محمدعلی امیرمعزی در کتاب «راهنمای ربانی در تشیع نخستین» درباره سرمنشا عرفان در اسلام بحث می کند. امیر معزی، اسلام‌شناس در مدرسه علمیه عالی است. او یکی از دانشگاهیان برجسته در مطالعات تشیع اولیه دوازده امامی است. یکی از ادله اساسی امیر معزی این است که عقاید مافوق طبیعی و فوق عقلانی درباره ائمه دوازده گانه هسته اصلی تشیع دوازده امامی بوده است. این امر او را با این تعبیر رایج در تضاد قرار می دهد که این سنت عقلی به رهبری شخصیت هایی مانند شیخ مفید بود که این هسته را تشکیل می داد. این استدلال ابتدا در کتاب راهنمای الهی در تشیع اولیه مطرح شد و در آثار بعدی او ادامه یافت. این دیدگاه عموما در تقابل با دیدگاه های حسین مدرسی قرار دارد.
به منظور ارائه درکی جدید از دیدگاه های اولیه شیعیان، دیدگاه امیر معزی با بازسازی مفهوم عقلانیت آغاز می شود. فهم متعارف اندیشه امامیه را کلامی عقلی شبیه معتزله می داند. امیر معزی معتقد است که این فرض، فهم روایات اولیه شیعی، به ویژه روایات عقل را که اغلب به عقل ترجمه می شود، مخدوش می کند. در روایات آمده است که عقل وسیله ای است که از طریق آن عقاید ائمه اطهار علیهم السلام فهمیده می شود. با این حال، عقل بعدها به دلیل تأثیرپذیری از فلسفه یونانی با عقلانیت یکی شد، اما در منابع اولیه، عقل بیشتر آن چیزی بود که او آن را «هیرو-هوش» می‌نامید. این «هوش هیرو» دارای چهار بعد است: کیهانی، اخلاقی- معرفت شناختی، معنوی و روحی.

کتاب راهنمای ربانی در تشیع نخستین

محمدعلی امیرمعزی
محمدعلی امیرمعزی (متولد ۲۶ ژانویه ۱۹۵۶، در تهران) اسلام‌شناس و قرآن‌شناسِ ایرانی و استاد دانشگاهِ مقیم در فرانسه است. تخصص او، الهیات تشیع است. او در زمینه تفسیر تاریخ‌های قرآنی و الهیات کلاسیک اسلامی تدریس می‌کند.او هم‌اکنون مدیر مطالعات در مدرسه عملی پژوهش‌های عالی و دارای کرسی تفسیر و الهیات اسلام شیعه است.او یکی از ویراستاران اصلی (به کمک دیگران) در قاموس قرآن است که توسط انتشارات روبر لافون در ۲۰۰۷ منتشر شد. معزی همچنین سر ویراستار و یکی از ۲۸ نویسندۀ قرآنِ ...
دسته بندی های کتاب راهنمای ربانی در تشیع نخستین