کتاب مهارت های پایه ای تفکر انتقادی

Critical Thinking
تفکر نقاد17
کد کتاب : 53246
مترجم :
شابک : 978-9642072705
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مهارت های پایه ای تفکر انتقادی اثر مجموعه ی نویسندگان

"مهارت های پایه ای تفکر انتقادی" اثری است از "ویلیام هیوز"، "جاناتان لیوری" و "کاترین دوران" که مقدمه‌ای جامع و قابل دسترس را برای مهارت های ضروری مورد نیاز جهت ارائه استدلال‌های قوی به خوانندگان عرضه می‌کند. نویسندگان به طور کامل به موضوعات سنتی مانند استدلال قیاسی و استقرایی، مغالطات منطقی و چگونگی تشخیص آنها، اهمیت استنتاج، نحوه تشخیص و اجتناب از ابهام و چگونگی ارزیابی آنچه که به یک استدلال مربوط است یا نیست، پرداخته اند.
کتاب "مهارت های پایه ای تفکر انتقادی" همچنین موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد که به ندرت در کتاب‌هایی از این دست مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ مواردی نظیر دغدغه‌های ویژه‌ای که باید هنگام استدلال در مورد مسائل اخلاقی در نظر داشت و اینکه ماهیت زبان چگونه می تواند بر ساختار یک استدلال تأثیر بگذارد. این کتاب به تفاوت‌های بین معنای توصیفی و ارزشی پرداخته است و یکی از بهترین ویژگی های کتاب "مهارت های پایه ای تفکر انتقادی" از "ویلیام هیوز"، "جاناتان لیوری" و "کاترین دوران" این است که شامل مجموعه‌ای از پارادوکس‌ها و معما‌های منطقی است که به اندازه‌ی متن کتاب، سرگرم‌کننده و روشن‌کننده هستند.
این اثر، یک کتاب مرجع با ارزش و ماندگار است و بدون اینکه بیش از حد ساده انگارانه باشد قابل دسترسی است. از نظر وضوح و عمق بی نظیر است و مثال‌ها، تمرین‌ها و سوالات آن فوق العاده است. این کتاب مطالب منحصربه‌فرد و هیجان‌انگیزی را برای تأمل و درگیر کردن ذهن در اختیار دانشجو و خواننده قرار می‌دهد. "مهارت های پایه ای تفکر انتقادی"، همه‌ی مطالب ضروری پیرامون این مساله را در بردارد و به طرز بی عیب و نقصی سازماندهی شده است.

کتاب مهارت های پایه ای تفکر انتقادی

دسته بندی های کتاب مهارت های پایه ای تفکر انتقادی
نکوداشت های کتاب مهارت های پایه ای تفکر انتقادی
This textbook stands out from others for its clarity, which is due in large part to the conceptual organization of the material it covers. Rather than artificially carving out various aspects of critical thinking for individual treatment, the authors simply and carefully develop ideas, step by step. This approach makes clear how various aspects of careful, critical thinking come together, allowing students to develop their skills along the way.
آنچه این کتاب درسی را از کتاب های مشابه متمایز می کند وضوحی است که تا حدی زیادی به یمن نحوه ی سامان دهی مضامین ارائه شده به حاصل آمده است. نویسندگان به جای آنکه به شیوه ی بی روح سایر کتاب های درسی، جداجدا به هر یک از جنبه های مختلف تفکر انتقادی و کاربرد آن ها بپردازند، این مفاهیم و مباحث را به روانی پرورانده و قدم به قدم پیش برده اند. به واسطه ی چنین رویکردی، جنبه های مختلف تفکر دقیق نقادانه به تدریج پیش چشم خواننده کنار هم قرار می گیرد تا او بتواند در طی این مسیر مهارت های تفکر انتقادی را در خود بپروراند.
Joshua Smith, Central Michigan University

I cannot think of a better introduction to critical thinking that does not compromise philosophical rigor. … Not only does the book offer an excellent introduction to standard elements of critical thinking, it also addresses issues surrounding the media, assessing and organizing argumentative essays, and philosophical puzzles and paradoxes.
اینکه نویسندگان موفق شده اند مبانی تفکر انتقادی را به زبانی ساده شرح دهند و در عین حال معیارهای سختگیرانه و ظرافت های فلسفی را نیز پیش چشم داشته باشند دستاورد بزرگی است که من در کتاب های دیگر سراغ ندارم... این کتاب نه تنها شرحی عالی و جامع از مباحث اصلی و پایه ای تفکر انتقادی به دست داده، بلکه به مقوله های مرتبطی چون نقادی رسانه های ارتباط جمعی، نگارش و ارزیابی مقالات استدلالی، و تناقض نماها و معماهای فلسفی نیز پرداخته است.
Mahesh Ananth, Indiana University, South Bend

قسمت هایی از کتاب مهارت های پایه ای تفکر انتقادی (لذت متن)
از آنجا که هر حکم ادعایی را مطرح می کند که ممکن است صادق یا کاذب باشد ، می توانیم هر حکم را با طرح این پرسش که آیا صادق است یا کاذب ارزیابی کنیم . آیا آلن واقعا ناراحت است ؟ آیا آنیا واقعا تصادف کرده ؟ می توانیم صدق یا کذب هر حکم را به صورت مجزا و مستقل از آنکه بخشی از یک استدلال ( یا یک داستان ، با فهرست یا چیزهایی از این دست ) است ارزیابی کنیم . هر حکم فارغ از اینکه بخشی از یک استدلال است یا نه ، باید معیار از خاصی را برآورده کند : صدق . صدق با کذب این حکم که آلن ناراحت است ، ارتباطی به اینکه این حکم بخشی از یک استدلال است یا نه ندارد . برای تشخیص صدق یا کذب احکام ، ما خود حکم را بررسی می کنیم و در پی شواهدی مستقیم هستیم که نشان دهند حکم صادق است یا کاذب . با این حال اغلب بدون وجود شواهد بیشتر ، تشخیص قاطع اینکه حکم منفردی صادق است یا کاذب ممکن است دشوار یا ناممکن باشد . به همین دلیل است که استدلال ها را می سازیم . هنگامی که صدق یا کذب حکمی مستقیما آشکار نباشد ، استدلالها به ما کمک می کنند این موضوع را ارزیابی کنیم و به همین دلیل است که باید یاد بگیریم علاوه بر ارزیابی احکام مطرح شده در استدلال ، کل مسیر استدلال را ارزیابی کنیم . ارزیابی استدلالها از ارزیابی احکام منفرد پیچیده تر است.