کتاب آموزش خط شکسته

Khat-e Shekasteh
مجموعه سرمشق ها و آموزش شکسته نویسی
کد کتاب : 53583
شابک : 978-9643060046
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 104
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب آموزش خط شکسته اثر کریم شیرالی


شکسته‌نستعلیق از جدیدترین خطوط و زیباترین و سومین گونه از خوشنویسی ایرانی است که در اوایل سده یازدهم هجری قمری ابداع شد. چون بیشتر شکل‌های آن از شکستن و رها کردن خط نستعلیق گرفته شده بود به نام شکستهٔ نستعلیق شهرت یافت.این خط را می‌توان ایرانی‌ترین خط از میان خطوط مختلف خوشنویسی اسلامی دانست.
خط شکسته نستعلیق از طرفی حاوی جزئیاتی از خط تعلیق است که در تندنویسی به کار کاتب می‌آید. در واقع خط شکسته پلی است میان روانی و تندنویسی تعلیق و ظرافت و زیبایی نستعلیق.
خط شکسته در بدو پیدایش به‌طور کلی در پاسخ به نیاز سرعت در نوشتن پدیدار گشت و با رها شدن قوس‌ها و سایش دندانه‌ها و اتصالات حروف و کلمات در خط نستعلیق به‌وجود آمد. این رهایی و روان شدن تا جایی رسید که پیوستگی‌های بی‌شماری را به‌دنبال داشت که همین امر موجب دشوار شدن خواندن آن شد.
ترکیب‌بندی و طراحی صفحه در خط شکسته از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که خط شکسته به دلیل پیچش‌های بسیار در کلمه وسط، کلیات ترکیب آن نیز از فرم خاصی تبعیت می‌کند. قدما در ترکیب بندی از اقلام ریز و غالبا از یک قلم استفاده می‌کردند ولی شکسته نویسان امروزی ترکیبی از اقلام مختلف از غبار تا جلی و شش دانگ را در یک صفحه ترکیب می‌کنند. در این شیوه هر قطعه‌ای فرم و فضا و ترکیبی خاص خود را پیدا می‌کند و شاید عمده‌ترین تحولی که در خط امروز و در صفحه آرایی خط شکسته پدید آمده، همین تنوع و تازگی است.

کتاب آموزش خط شکسته

کریم شیرالی
کریم شیرالی متولد سال 1342 اهواز اما ساکن کرج است. او خوشنویسی را از سال 1359 آغاز کرد اما از سال 1364 به طور جدی به آن پرداخت. شیرالی در سال 1369 موفق به دریافت مدرک ممتاز خوشنویسی شد. وی خط شکسته را نزد استاد یدالله کابلی خوانساری و نستعلیق را در محضر استاد غلامحسین امیرخانی آموخت. او سابقه پنج سال تدریس در انجمن خوشنویسان اهواز را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد. شیرالی تاکنون پنج نمایشگاه انفرادی برپا کرده است.
دسته بندی های کتاب آموزش خط شکسته