کتاب راهنمای ساده و مصور قالی ایران

Persian Carpet
مباحثی پیرامون چیستی، سبک و مکتب، تاریخ و طبقه بندی طرح ها
کد کتاب : 53600
شابک : 978-9643061463
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 128
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : جلد سخت
زبان کتاب : فارسی و انگلیسی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب راهنمای ساده و مصور قالی ایران اثر تورج ژوله

"راهنمای ساده و مصور قالی ایرانی" کتابی است از "تورج ژوله" که "مباحثی پیرامون چیستی، سبک و مکتب، تاریخ و طبقه بندی طرح ها" ارائه می‌کند. همان طور که از عنوان پیداست، نویسنده برای اولین بار تلاش کرده تا ماهیت و فردیت فرش دستباف ایرانی را به شکلی ساده بنویسد تا خواننده بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. وی همچنین چندین موضوع مهم و ضروری را در "راهنمای ساده و مصور قالی ایرانی" با معرفی ساده و مختصر انواعی از دست‌بافته‌های ایرانی بازنگری کرده است. "تورج ژوله" سبک و مکتبی را که پیش از این در اثر دیگرش تحت عنوان "شناخت فرش، برخی مبانی نظری و زیرساخت‌های فکری" به آن پرداخته، با ملاحظات ویژه‌ای بازنگری کرده است.
این کتاب همچنین شامل بحثی درباره تاریخچه قالی بافی و نهضت قالی بافی در دوره کنونی و همچنین طبقه بندی متمایز و نسبتا ساختارشکنانه طرح ها و نقوش فرش های ایرانی است. چندین عکس فرش با کیفیت بالا که به طور هدفمند متن را تحت الشعاع قرار می دهند، برای این کتاب برگزیده شده اند که تلاش هایی متمایز برای بیان بهتر موضوع به خواننده و همچنین جذابیت کتاب هستند.
"تورج ژوله" در "راهنمای ساده و مصور قالی ایرانی"، پیشینه و تاریخچه مطالعات فرش در سراسر جهان را در هفت بخش از این کتاب که در 18 فصل تنظیم شده است، پوشش داده شده است. تاریخچه و پیشینه بافندگی ایران، طراحی فرش، اهمیت رنگ و مبانی آن، طرح ها و نقشه های کهن، خلاقیت، بازسازی، به روز بودن، دانش و تسلط به سبک فرش ایرانی و مکتب‌های آن، اهمیت جغرافیای فرش، تأثیر تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر دانش فرش‎شناسی از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

کتاب راهنمای ساده و مصور قالی ایران

تورج ژوله
تورج ژوله محقق، مولف و مدرس فرش دستباف ایران است.ژوله متولد ۲۰ شهريور ماه ۱۳۴۷ در تهران است و از سال ۱۳۶۸ مطالعات و فعالیت‌های مستمر در حوزه‌های مختلف فرش دست باف را آغاز کرد.تحقیق، تالیف، تدریس و تولید فرش دست‌باف در کنار همکاری با سازمان‌ها و مراکز مرتبط نظیر شرکت سهامی فرش ایران، مرکز تحقیقات فرش دست‌باف، مرکز ملی فرش ایران و سردبیری فصلنامه قالی ایرانی در کارنامه تجارب کاری او قرار دارد.حاصل پژوهش‌های او کتاب‌های پژوهشی در فرش ایران، شناخت فرش، برخی مبان...
دسته بندی های کتاب راهنمای ساده و مصور قالی ایران
قسمت هایی از کتاب راهنمای ساده و مصور قالی ایران (لذت متن)
نگارنده معتقد است که مطالعه ویژگی های بافندگی فرش در مناطق مختلف ایران که در حال حاضر با عنوان های مختلفی مورد توجه دانش آموزان و دانشجویان فرش ایران است، قبل از هر چیز نیازمند مطالعات کافی در سبک شناسی و طبقه بندی آن است. به دیگر سخن سبک شناسی فرش ایران که می تواند عنوان یک کتاب مستقل گردد، باید مقدمه اصلی برای ورود به مبحث ویژگی های فرش بافی در مناطق مختلف باشد. چنین بحثی می تواند ابزار دقیق تری برای بررسی فرش ایران باشد و اساس مطالعات منطقه ای را استوارتر سازد. در این صورت باید به طور دقیق عوامل طبقه بندی فرش به سه گروه عشایری، روستایی و شهری مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است که چنین مطالعه ای نیازمند بررسی تاریخ تمدن، فرهنگ و هنر است. از ساخت و ساز خانه و کاشانه، تا لباس و کفش و ملزومات زندگی، و تا آثار هنری نظیر فرش که به مرور به کالایی اقتصادی مبدل شد و تحت همین شرایط و تحولات، تغییراتی را بر خود دیده. به این ترتیب خواهیم فهمید که چرا برخی از فرش های ایران نظیر همدان و ملایر، اراک و چهار محال و... را باید در گروه فرش های روستایی ایران قرار داد و فرش کرمان، اصفهان، تبریز یا مشهد را در گروه فرش های شهری باف و چرا فرش بلوچ و بختیار و افشار و... در گروه فرش های عشایری ایران هستند و مواردی این چنین. در واقع هر نقطه از سرزمین ایران، ایران بزرگ، تحولاتی را در طول تاریخ بر خود دیده است که جریانات متعددی ازجمله مهاجرت، تهاجم، و وقایع تاریخی بسیاری بر تمدن آن تاثیر گذاشته و فرهنگ آن رنگ و بویی یافته است. چنین تحولاتی حتی بر تخصصی ترین عوامل ساختاری فرش نظیر نحوه پودکشی، ابعاد، و رنگ فرش تاثیرگذار بوده است.