کتاب پژوهشی در فرش ایران

Farshe Iran
  • 600,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: یساولی یساولی
    نویسنده:
کد کتاب : 61617
شابک : 978-9643061852
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 234
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پژوهشی در فرش ایران اثر تورج ژوله

"پژوهشی در فرش ایران" اثری است از "تورج ژوله" که متشکل از 18 فصل و 7 بخش بوده و به زمینه و تاریخچه مطالعات فرش در سراسر جهان اختصاص دارد. خاستگاه و تاریخچه بافندگی در ایران، نقش رنگ و مبانی آن در طراحی و ترسیم فرش، خلاقیت، بازسازی، به روز کردن طرح‌ها و نقشه‌های پیشین، آگاهی و تسلط به سبک فرش ایرانی و مکتب‌های آن، نقش جغرافیای فرش در درک علمی آن و تأثیر گرایش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر فرش‌شناسی، محتوای کتاب "پژوهشی در فرش ایران" از "تورج ژوله" را تشکیل می‌دهند. عکس‌های کتاب پیش رو به صورت تمام‌رنگی است و برخی از تصاویر منتشر شده، در واقع تصویر سندهای تاریخی است.
پژوهنده اعتقاد دارد بررسی ویژگی‌های قالی‌بافی در نواحی مختلف ایران که اکنون با نام‌های گوناگون توسط دانشجویان فرش ایرانی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، در درجه اول نیازمند تحقیقات کافی و ضروری در سبک‌شناسی و دسته‌بندی آن است.
روشن است که لازمه‌ی ارائه‌ی اثری در ابعاد "پژوهشی در فرش ایران"، مطالعه‌ی گسترده‌ای پیرامون تمدن، فرهنگ و تاریخ هنر است. از ساخت خانه‌ها و سکونتگاه‌ها گرفته تا پوشاک و کفش و دیگر ملزومات و همچنین آثار هنری مانند فرش که در نهایت به کالایی تجاری تبدیل شده و در اثر این شرایط و تغییرات دستخوش دگرگونی‌هایی شده است، همگی اجزای این مطالعه را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب خواننده با مطالعه‌ی این کتاب متوجه می‌شود که چرا برخی از فرش‌های ایرانی را باید در زمره فرش‌های روستایی ایران قرار داد و برخی دیگر را در زمره‌ی فرش‎های عشایری و شهری‌باف.
هر بخش از این سرزمین کهن در طول تاریخ شاهد تحولات فراوانی بوده است که جریانات متعددی از جمله مهاجرت، هجوم بیگانگان و بسیاری از حوادث تاریخی، بر تمدن و فرهنگ آن اثرگذار بوده است و "پژوهشی در فرش ایران" از "تورج ژوله" این تاثیر را به طور خاص روی فرش‌ها مورد بررسی قرار می‎دهد.

کتاب پژوهشی در فرش ایران

تورج ژوله
تورج ژوله محقق، مولف و مدرس فرش دستباف ایران است.ژوله متولد ۲۰ شهريور ماه ۱۳۴۷ در تهران است و از سال ۱۳۶۸ مطالعات و فعالیت‌های مستمر در حوزه‌های مختلف فرش دست باف را آغاز کرد.تحقیق، تالیف، تدریس و تولید فرش دست‌باف در کنار همکاری با سازمان‌ها و مراکز مرتبط نظیر شرکت سهامی فرش ایران، مرکز تحقیقات فرش دست‌باف، مرکز ملی فرش ایران و سردبیری فصلنامه قالی ایرانی در کارنامه تجارب کاری او قرار دارد.حاصل پژوهش‌های او کتاب‌های پژوهشی در فرش ایران، شناخت فرش، برخی مبان...
قسمت هایی از کتاب پژوهشی در فرش ایران (لذت متن)
نگارنده معتقد است که مطالعه ویژگی های بافندگی فرش در مناطق مختلف ایران که در حال حاضر با عنوان های مختلفی مورد توجه دانش آموزان و دانشجویان فرش ایران است، قبل از هر چیز نیازمند مطالعات کافی در سبک شناسی و طبقه بندی آن است. به دیگر سخن سبک شناسی فرش ایران که می تواند عنوان یک کتاب مستقل گردد، باید مقدمه اصلی برای ورود به مبحث ویژگی های فرش بافی در مناطق مختلف باشد. چنین بحثی می تواند ابزار دقیق تری برای بررسی فرش ایران باشد و اساس مطالعات منطقه ای را استوارتر سازد. در این صورت باید به طور دقیق عوامل طبقه بندی فرش به سه گروه عشایری، روستایی و شهری مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است که چنین مطالعه ای نیازمند بررسی تاریخ تمدن، فرهنگ و هنر است. از ساخت و ساز خانه و کاشانه، تا لباس و کفش و ملزومات زندگی، و تا آثار هنری نظیر فرش که به مرور به کالایی اقتصادی مبدل شد و تحت همین شرایط و تحولات، تغییراتی را بر خود دیده. به این ترتیب خواهیم فهمید که چرا برخی از فرش های ایران نظیر همدان و ملایر، اراک و چهار محال و... را باید در گروه فرش های روستایی ایران قرار داد و فرش کرمان، اصفهان، تبریز یا مشهد را در گروه فرش های شهری باف و چرا فرش بلوچ و بختیار و افشار و... در گروه فرش های عشایری ایران هستند و مواردی این چنین. در واقع هر نقطه از سرزمین ایران، ایران بزرگ، تحولاتی را در طول تاریخ بر خود دیده است که جریانات متعددی ازجمله مهاجرت، تهاجم، و وقایع تاریخی بسیاری بر تمدن آن تاثیر گذاشته و فرهنگ آن رنگ و بویی یافته است. چنین تحولاتی حتی بر تخصصی ترین عوامل ساختاری فرش نظیر نحوه پودکشی، ابعاد، و رنگ فرش تاثیرگذار بوده است.