کتاب مکتب حافظ (2 جلدی)

Maktab-e Hafez
کد کتاب : 54296
شابک : 978-9643156930
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1330
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب مکتب حافظ (2 جلدی) اثر منوچهر مرتضوی

"مکتب حافظ" اثر استاد "منوچهر مرتضوی" یکی از شاخص‌ترین و قدیمی‌ترین طرح‌های مطالعاتی در زمینه شناخت حافظ و شعر او به شمار می‌رود. استاد "منوچهر مرتضوی" که یکی از برجسته‌ترین متخصصان زبان و ادبیات فارسی است، سال‌ها پیش این کتاب را که اثری کلاسیک و حیاتی در شناخت وجوه متعدد تفکر، شعر و شخصیت حافظ است، به رشته‌ی تحریر درآورد. علاقه همگان به شعر حافظ و همچنین تأثیر غزل او بر ذهن ایرانیان و زبان فارسی، کارشناسان را بر آن داشته است تا به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. با این وجود، "مکتب حافظ" اثری است که شامل مطالبی کامل، حیاتی و مفید برای شناخت حافظ و محیط عرفانی و فضای عاشقانه اشعار اوست.
این کتاب به ابوابی تقسیم شده است که هر کدام دارای بخش‌ها و فصول متعددی است. استاد "منوچهر مرتضوی" در ابتدای کار به عواملی که زمینه‌ساز شناسایی و درک اندیشه و معرفت حافظ می‌شود، پرداخته است. در این کتاب، بحث تصوف اسلامی و عقاید گوناگون صوفیانه و سپس دیدگاه‌های حافظ مطرح است. در سایر فصول کتاب به بررسی و تبیین مفاهیم و اصطلاحاتی پرداخته شده است که در سنت شعر فارسی و ادبیات عرفانی وجود داشته است، اما در قول حافظ، این تعابیر و اصطلاحات در راستای نگرش وی بوده و دارای معنا و مفهوم خاصی است.
استاد "منوچهر مرتضوی" در "مکتب حافظ" کوشیده است تا با توجه به توضیحات مفصل و شواهد گوناگونی که در صحبت خود از عرفان ایرانی آورده است، هر آنچه را که در شناخت بهتر نگرش عرفانی حافظ و فضای عارفانه شعر او مفید و ضروری است، مطرح و موشکافی کند و خواننده با مطالعه‌ی این اثر متوجه می‌شود که وی به طرز شگفت‌انگیزی در رسالت خود موفق بوده است.

کتاب مکتب حافظ (2 جلدی)

منوچهر مرتضوی
منوچهر مرتضوی (زاده تیر ۱۳۰۸ در تبریز – درگذشته ۹ تیر ۱۳۸۹ در تبریز)، ادیب، نویسنده و پژوهشگر ایرانی و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تبریز و حافظ‌شناس برجسته.در سال ۱۳۲۵ وارد دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران شد، و دورهٔ لیسانس زبان و ادبیات فارسی را در سال ۱۳۲۹ به پایان رساند. در دوران تحصیل دانشگاهی از درس استادانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر، ملک‌الشعرا بهار، سعید نفیسی، ابراهیم پورداود و محمدتقی مدرس رضوی بهره گرفت. در سال ۱۳۳۷ با دفاع از رساله دکتری خود با موضوع &laq...
دسته بندی های کتاب مکتب حافظ (2 جلدی)
قسمت هایی از کتاب مکتب حافظ (2 جلدی) (لذت متن)
جامعه ادبی و فرهنگی ایران، حافظ را از همان روزگار که دیوان و شعر او شناخته شده، هم شاعر و هم عارف شناخته و عوام و خواص با رسمی شناختن لقب «لسان الغیب»، او را یکی از اسراردانان و آگاهان از عوالم غیبی تلقی کرده اند. همه بحث ها در چاپ های پنجگانه کتاب مکتب حافظ از نظر پایه و اساس و محور برای اثبات و شناساندن ماهیت این سخنور بزرگ و شعر او بوده و نتیجه ای که گرفته ایم و در صحت آن شکی نداریم، این است که: اولا حافظ غزل پردازی در ردیف دیگر غزلسرایان نبوده است. ثانیا حافظ، عارفی در ردیف بزرگانی چون مولانا نیز محسوب نمی شود، بلکه شاعری غزلسرا است که بهره عظیمی از مفاهیم اساسی عرفان و طریقت داشته است. ثالثا اگر بخواهیم او را با یک عنوان معرفی بکنیم، باید بپذیریم چنانکه خود به تصریحی مطلق بارها تأکید کرده، «رند» و مشرب شاعرانه اش نیز «رندی» بوده است.