کتاب دستور تاریخی زبان فارسی

Historical grammar of Persian language
کد کتاب : 54304
شابک : 978-9643153854
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 279
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب دستور تاریخی زبان فارسی اثر پرویز ناتل خانلری

در تهیه خلاصه ای از این اثر بزرگ، معیار کار حذف برخی مطالب و موضوعاتی بوده است که نیاز به دانش دیگری از جمله مسائل زبان شناسی و زبان های باستانی دارد. همچنین در میان شواهد و مصادیق متعددی که از متون و منابع ادب فارسی نقل شده، به تعداد آن که به اصول مباحث و علم قضایا لطمه ای وارد نکرده است، بسنده شده است. ناگفته نماند که این تلخیص هرگز نمی تواند جای مباحث مفصل و فنی آن کتاب را بگیرد و پژوهشگران، محققین و دانشجویان دوره های عالی را بی نیاز نخواهد کرد، بلکه زمینه ای برای مراجعه بیشتر به این نویسنده محترم خواهد بود.
پرویز ناتل خانلری (۲۹ اسفند ۱۲۹۲۱ شهریور ۱۳۶۹) از اهالی ناتل نور مازندران، ادیب، سیاست‌مدار، زبان‌شناس، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی بود.
خانلری از دوران دانشجویی، همکاری خود را با مطبوعات آغاز کرد و اشعار و نوشته‌هایش در مجلّهٔ مهر انتشار می‌یافت. در خاطرات خود، از جمعی از ادیبان نامدار آن زمان همچون محمدتقی بهار، غلامرضا رشید یاسمی و سعید نفیسی یاد می‌کند که در دفتر مجلّهٔ مهر گرد می‌آمدند و مشهور به ادبای سبعه (هفت‌گانه) بودند. در مقابل آنان، به چهار نفر جوانترین نوگرا و دانش‌آموخته اروپا یعنی صادق هدایت، مجتبی مینوی، بزرگ علوی و مسعود فرزاد اشاره می‌کند که در «کافهٔ رزنوار» در خیابان لاله‌زار نو جمع می‌شدند و به گروه ربعه (چهارگانه) مشهور شده بودند و خانلری در حدود سال ۱۳۱۵ با آنان نیز آشنایی یافت. «دستور زبان فارسی» خانلری اوّلین بار در سال ۱۳۴۳ به عنوان کتاب درسی دبیرستانی به چاپ رسید و سال‌ها در دبیرستان‌ها تدریس می‌شد، و بعدا مورد تجدیدنظر قرار گرفت و در دانشگاه‌ها نیز تدریس شد. اثر مهمّ و ماندگار دیگر خانلری، «تاریخ زبان فارسی» است که تاکنون تنها کتاب مرجع در این زمینه به حساب می‌آید.

کتاب دستور تاریخی زبان فارسی

پرویز ناتل خانلری
پرویز ناتل خانلری (زادهٔ اسفند ۱۲۹۲ در تهران - ۱ شهریور ۱۳۶۹ در تهران) از اهالی ناتل نور مازندران، ادیب، سیاست مدار،مترجم، زبان شناس، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی است.پرویز ناتل خانلری در اسفندماه ۱۲۹۲ در تهران زاده شد. خانوادهٔ پدر و مادر او هر دو مازندرانی بودند و در حکومت قاجار شغل دیوانی داشتند. کلمهٔ «ناتل» (نام قدیمی شهری در مازندران) به پیشنهاد نیما یوشیج (نوه خالهٔ مادرش) بر نام خانوادگی او افزوده شد و باآنکه خود همیشه آن را به کار می برد، در شناسنامهٔ او نبود.پرویز ناتل خانلری تحصیلات...
دسته بندی های کتاب دستور تاریخی زبان فارسی