کتاب زبان شناسی و زبان فارسی

Linguistics and Persian language
کد کتاب : 54310
شابک : 978-9643152239
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 304
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب زبان شناسی و زبان فارسی اثر پرویز ناتل خانلری

این کتاب مجموعۀ مقالاتی است که دربارۀ مباحث کلی «زبان‌شناسی» و بعضی نکات مربوط به زبان فارسی و قواعد دستوری آن از سال ۱۳۲۲ تا ۱۳۴۰ نوشته و در مجلۀ سخن و مجلۀ دانشکده ادبیات طهران منتشر کرده‌ام، و اینک، چون شماره‌های آن مجلات در این مدت دراز پراکنده شده و از دسترس عموم دور است گفتم شاید جمع و تدوین این مقالات برای خواستاران سودمند باشد.
در ترتیب فصول این کتاب تاریخ نگارش و انتشار آنها را در نظر نگرفته‌ام و بیشتر ارتباط و توالی مطالب منظور بوده است . بحث‌های کلی در قسمت اول و نکته‌هایی که مربوط به دستور و تاریخ زبان فارسی است در قسمت دوم کتاب آمده است.
یادآوری این نکته نیز لازم است که غرض نویسنده در بیشتر این مقالات آن بوده است که نکته‌های دقیق به بیانی هرچه ساده‌تر نوشته شود تا فایدۀ آنها عام باشد . به این سبب غالبا از ذکر مأخد و اشاره به کتابهای معتبری که برای هر بحث مورد مراجعه و استفاده بوده است پرهیز کرده‌ام. اما هیچ نکته‌ای در این مقالات نیست که متکی به آخرین نظریات دانشمندان بزرگ این رشته نباشد.

کتاب زبان شناسی و زبان فارسی

پرویز ناتل خانلری
پرویز ناتل خانلری (زادهٔ اسفند ۱۲۹۲ در تهران - ۱ شهریور ۱۳۶۹ در تهران) از اهالی ناتل نور مازندران، ادیب، سیاست مدار،مترجم، زبان شناس، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی است.پرویز ناتل خانلری در اسفندماه ۱۲۹۲ در تهران زاده شد. خانوادهٔ پدر و مادر او هر دو مازندرانی بودند و در حکومت قاجار شغل دیوانی داشتند. کلمهٔ «ناتل» (نام قدیمی شهری در مازندران) به پیشنهاد نیما یوشیج (نوه خالهٔ مادرش) بر نام خانوادگی او افزوده شد و باآنکه خود همیشه آن را به کار می برد، در شناسنامهٔ او نبود.پرویز ناتل خانلری تحصیلات...
دسته بندی های کتاب زبان شناسی و زبان فارسی