کتاب تجلی عشق در غزل های حافظ

Tajalli Eshgh
کد کتاب : 55681
شابک : 978-6004515092
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 312
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب تجلی عشق در غزل های حافظ اثر علی اصغر طائی

کتاب تجلی عشق در غزل‌های حافظ به قلم علی اصغر طائی، اشعار شاعر بلند آوازه، شمس الدین محمد حافظ شیرازی را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.
شاید نتوان ادعا کرد از زمان حیات حافظ شیرازی، در باب تفسیر و بررسی غزل‌ها و چکامه‌های وی قلم‌رانی شده، اما می‌توان با قطعیت گفت، حافظ از نادر شعرای ادب پارسی است که هزاران عنوان کتاب، مقاله، پی‌نوشت، حاشیه و ... در شرح و تفسیر ابیاتش نگاشته شده و بدون هیچ تردیدی یکی از پربسامدترین اهالی قلم جهان در همایش‌ها، کنگره‌ها، نشست‌ها، انجمن‌ها و غیره بوده و هست.
«عشق» پربسامدترین واژه در تمام ادبیات جهان است، زیرا تا آدمی و احساس وجود دارد، می‌توان از عشق گفت، سرود، شنید و خواند. پس اینکه این کتاب به دو موضوع پرطرفدار و پرحجم در ادبیات ایران و جهان پرداخته است، کار نگارنده‌ی آن سخت‌تر می‌شود. بنابراین، باید ظریف‌تر بررسی کرد، ظریف‌تر نگاشت، ظریف‌تر حکم داد و ظریف‌تر خواند.
نمی‌توان مدعی شد کتاب تجلی عشق در غزل‌های حافظ، کتابی کاملا نادر و عالی است، اما بی‌تردید این اثر به بار معنایی، ادبی، هنری، موسیقیایی و شعرشناسی شما چیزی خواهد افزود، چیزی که شاید در کتاب‌های دیگر دریافت نکرده باشید.
این کتاب ماحصل 9 سال مطالعه و پژوهش علی اصغر طائی است که علاوه بر علاقه‌ی شخصی او و وجه اشتراک‌های ملی و اقلیمی، مطالعات گسترده‌ای که در طول زندگی فرهنگی‌اش انجام داده نیز کمک شایانی در تدوین این اثر داشته است، او حافظ را خوب می‌خواند، خوب می‌شناسد، خوب می‌فهمد و با او ایام خوبی را طی کرده است؛ چه بر مزارش چه با کتابش.
زبان حافظ، شاید همان زبان گمشده‌ای است که اندیشمندان بدان اشاره می‌کنند، زبانی بی‌واسطه با هستی، زبان رویارو با آفرینش، خدا، طبیعت و عشق ... . ابدیتی که در شعر حافظ جاری است، قابل درک و غیر قابل استدلال است‌. او جهان را معنا نمی‌کند؛ جهان در شعر او خود به خود معنا می‌شود.
جهان حافظ، جهان پیچیده‌ی راز‌ها و معما‌هاست و در نتیجه، زبان حافظ، زبان زیبای مه‌آلودی، پر از پیرایه‌های ظریف و محکم و عبارات غیر مستقیم است که فراتر از ایهام، پر از ابهامات عمدی و ماهرانه است که با مدیریت شاعری واقف و مسلط بر اهداف خویش، تمایز می‌یابد و درخشان می‌شود.

کتاب تجلی عشق در غزل های حافظ

دسته بندی های کتاب تجلی عشق در غزل های حافظ
قسمت هایی از کتاب تجلی عشق در غزل های حافظ (لذت متن)
یکی از ابیات خیال انگیز حافظ که گفته می شود در آن به نماد آتش در عرفان ایران باستان اشاره شده و روح ایرانی غزل او را به نمایش گذاشته است، این بیت است: از آن به دیر مغانم عزیز می دارند / که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست در دین زرتشتی، آتش، پرتویی از نور ایزدی و نموداری از روشنایی است. طبق اظهارات شیخ اشراق، آتش شئ أشبه و أتمّ به مبادی نوریه است و برادر نور "اسفهبدی" انسان واجب و فرض است، زیرا که سرچشمه ی تمامی آن ها ذات حق و نورالانوار می باشند. زرتشت آتش را نمی پرستید و بر عقیده ی پیشینیان و نیاکان خود نسبت به پرستش آتش نبوده است و معتقدات او با آنچه بعد ها آتش پرستان عنوان کرده اند، اختلاف دارد. او آتش را فقط یک رمز قدوسی و نشانه ای گران بها از اهورامزدا می دانسته است که توسط آن به ماهیت و عصاره ی حقیقت علوی خداوند دانا می توان پی برد.