کتاب مبانی حرکت، بیان و حس در بازیگری صحنه

Mabaniye Harekat Bayan Va Hes
کد کتاب : 56155
شابک : 978-6227349337
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 156
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مبانی حرکت، بیان و حس در بازیگری صحنه اثر ناصر آقایی

این کتاب تمامی آموزشهای لازم را در خصوص بازیگر صحنه «تئاتر» از تمام زوایا در رابطه با خود و سایر بازیگران و تماشاگران، مربوط به بیان و تلفظ صحیح و تنوع صدا، انتقال حس و…به خواننده می دهد. در واقع سه اصل اساسی برای اجرای نمایش بازیگر روی صحنه، انعطاف جسم، بیان و حس است. این اصول مهم ترین ابزاری است که نویسنده سعی دارد به کمک آن شخصیت نمایشی را در نخستین گام ورود به صحنه تعریف کند؛ تا بازیگر به کمک آن بتواند با نفوذ بیشتری بر صحنه حاضر شود. در پایان کتاب برای تمرین نهایی یک نمایشنامه در اختیار قرار گرفته است.

کتاب مبانی حرکت، بیان و حس در بازیگری صحنه

ناصر آقایی
ناصر آقایی متولد ۱۳۲۵ در قم ، دارای مدرک دکتری از دانشگاه واریک انگلستان، کارشناسی ارشد از دانشگاه ایالتی فلوریدا و کارشناسی هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای دراماتیک می‌باشد. وی فعالیت سینمایی را بازی در فیلم «شهر قصه» به کارگردانی منوچهر انور آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تألیف و ترجمه کتب مختلف از جمله «نمایش نویسی قدم به قدم»، «مبانی حرکت و بیان» و …، تدریس در دانشگاه، نویسنده و مترجم مطبوعات، بازی در نمایشنامه‌های...
دسته بندی های کتاب مبانی حرکت، بیان و حس در بازیگری صحنه
قسمت هایی از کتاب مبانی حرکت، بیان و حس در بازیگری صحنه (لذت متن)
بیان و حس بازیگر باید منطبق بر شخصیت نمایشی باشند و در نمایش های واقع گریانه، همان گونه در روی صحنه به تماشاگران عرضه شوند که در زندگی روزمره اتفاق می افتند.برای بازی واقع گرایانه صحنه ای، حرکت یا بیان متفاوت با جریان عادی زندگی وجود ندارد.شدت لحن بازیگر باید با اندازه سالنی که در آن اجرا می کند هماهنگی لازم را داسته باشد تا تماشاگر آخرین ردیف هم به وضوح سخنان او را متوجه شود. اما، این که گفته شود نوع بیان و لحن بازیگر باید با زندگی معمولی و خارج از صحنه متفاوت باشد، تلقی نادرست و بدون شک مردود است. امیدارم این کتاب بتواند برای دوستداران بازیگری، هرچقدر هم کم تجربه، گره گشای پاره ای از شیوه های رفتاری و بیانی در روی صحنه باشد و بازیگران به کمک آن بتوانند کار خود را پرنفوذتر به تماشاگران عرضه کنند. هر اندازه که هر بازیگر با رعایت اصول تجربه شده و تثبیت یافته، قادر خواهد بود هم به زیبایی کارش کمک کند و اثر محکم تری در برابر مخاطبانش قرار دهد روی سخن در این کتاب، با کسانی است که تئاتر را از دریچه فعالیتی جدی و تاثیرگذار، به لحاظ فرهنگی، مورد توجه قرار می دهند. مهم نیست که از چه زمانی به کار نمایش صحنه ای روی آورده اید و نیز مهم نیست که این حرکت شما تا چه اندازه با معیارهای افراد کار آزموده و پرتجربه، یا به عبارتی حرفه ای، تطابق دارد. مهم این است که فعالیت شما، هرچند در مقیاس کوچک تر، تا چه میزان خردمندانه و کم اشتباه جلوه می کند. بازیگر باید دقت کند، در صورتی که شخصیت نمایشی کاملا منطبق بر شخصیت خود او نیست، نشستن و برخاستن تماما منطبق با شخصیتی باشد که قرار است ارائه دهد. برای رسیدن به حس لازم در بازی روی صحنه، باید زیر بنای حس های مختلف را شناخت و آها را مورد شناسایی و تمرین و پرورش قرار داد. شناخت عناصر عمده ی پرورش حس، کلید راه یابی به حوزه بازیگری حرفه ای است.