کتاب بازیگری متد

Methodic play
شیوه ی اکتورز استودیو در پرورش بازیگر
کد کتاب : 9877
شابک : 9789643055561
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 162
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 21
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب بازیگری متد اثر احمد دامود

"بازیگری متد" یا "شیوه ی اکتورز استودیو در پرورش بازیگر" اثری است ارزشمند به قلم "احمد دامود"، که با بررسی ریشه های تئاتری و سپس سینمایی "بازیگری متد"، آن را از دیدگاه افراد بزرگی همچون "لی استراسبرگ"، "استلا آدلر" و "سنفرد می نر" معرفی کند.
"احمد دامود" در این کتاب اشاره می کند که اگرچه نفس بازیگری یکی است، اما نحوه ی عملکرد آن در تئاتر و سینما و تلویزیون متفاوت است؛ بنابراین نمود بیرونی بازیگری و ایفای نقش در هر کدام از این رسانه ها متفاوت می باشد. آنچه به عنوان "بازیگری متد" شناخته می شود، عمدتا حاصل دسترنج "لی استراسبرگ" و "شیوه ی اکتورز استودیو در پرورش بازیگر" بوده است. شخص "لی استراسبرگ" عنوان داشته که بنای "بازیگری متد" را براساس کارهای "استانیسلاوسکی" گذاشته و سپس انگیزه ها و الهامات دیگر آن را گسترش بخشیده و واضح تر ساخته است. بر این اساس، آنچه به عنوان "بازیگری متد" شناخته می شود، حاصل چندین دهه ایده پردازی و حل مشکلات بازیگران بوده و نهایتا "لی استراسبرگ" هم به عنوان پایه گذار و گسترش بخش آن و هم به عنوان هدایت گر و آموزش دهنده ی "بازیگری متد" شناخته می شود.
"احمد دامود" این اثر را با بهره گیری از معتبرترین مراجع و رفرنس های موجود به نگارش درآورده و به این شکل، وسیله ای برای افراد علاقمند به یادگیری "بازیگری متد" فراهم ساخته است. "شیوه ی اکتورز استودیو در پرورش بازیگر" طی سال ها، ستارگان بزرگی همچون "مارلون براندو"، "رابرت دنیرو"، "داستین هافمن"، "آل پاچینو"، "مریل استریپ"، "وارن بیتی"، "فی داناوی"، "پل نیومن" و عده ی زیادی از بازیگران معروف را به جهان معرفی کرده و در حال حاضر نیز تدریس آن در این استودیو ادامه دارد.

کتاب بازیگری متد

احمد دامود
احمد دامود (زاده ۱۳۱۸ در تهران) محقق، مدرس، مترجم و بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است. وی همچنین در زمینه نویسندگی نیز فعالیت داردوی پس از گذارندن اولین دوره آموزشی هنرهای دراماتیک به سرپرستی مهدی فروغ؛ کارشناسی روانشناسی خود از دانشگاه تبریز در سال ۱۳۴۸ دریافت نمود. در قبل از انقلاب ایران، سابقه فعالیت اجرایی داشت و پس از انقلاب برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و موفق به دریافت کارشناسی ارشد ارتباطات جمعی سینما و تلویزیون از دانشگاه کلمبیا آمریکا و کارشناسی ارشد آموزش تئاتر از دانشگاه ...
قسمت هایی از کتاب بازیگری متد (لذت متن)
اکتورز استودیو با همکاری سه کارگردان الیا کازان، رابرت لویس و شریل کرافورد که همگی از اعضای اصلی تئاتر گروه بودند در سال ۱۹۴۷ در نیویورک شروع به کار کرد و بعضی از بازیگران جوان و مشهور آن دوران مانند جیمز دین، مارلون براندو و مونتگمری کلیفت در فاصله کمی از شروع به کار این موسسه به آن پیوستند. این تشکیلات به عنوان یک کارگاه برای بازیگران حرفه ای پایه گذاری شده و کاملا برعکس تئاتر گروه که آغاز فعالیت آن با تبلیغات و هیجان بسیار همراه بود، شروع بی سر و صدایی داشت. شریل کرافورد نقل می کند که الیا کازان و من در یک کافی شاپ در نزدیکی مرکز تئاتر نشسته بودیم. گفتگوهای من به اینجا کشید که چرا در نیویورک مکانی وجود ندارد تا بازیگران حرفه ای برای تمرین و کار کردن بر روی مهارت های خود به آنجا بروند و توانایی های خود را گسترش دهند؟ به این ترتیب در همانجا تصمیم گرفتیم چنین تشکیلاتی را به وجود آوریم. موضوع به همین سادگی شروع شد.