کتاب دژ استعمار

Deje Estemar
بر پایه ی کاوش های باستان شناسی قلعه ی پرتغالی های جزیره ی قشم
کد کتاب : 58572
شابک : 978-6229557426‬‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 300
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب دژ استعمار اثر اسماعیل یغمایی

اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس پیشکسوت، سنگ به سنگ، لایه به لایه قلعه پرتغالی‌ها را بررسی کرده و از رازهای این قلعه تاریخی می‌گوید. یافته‌هایی که امروز بیش‌ترشان به دلیل نبود حفاظت‌های لازم از بین رفته است.

اسماعیل یغمایی هنگامی سرپرست کاوش دژ پرتغالی‌های قشم شد که تک‌وتنها بود و دست‌هایش خالی. او در گرمای طاقت‌فرسا، شرجی و نفس‌بر قشم، توانست از دل این دژ ویران داده‌هایی به دست آورد که روشن‌گر دوره‌ غبارآلود و تاریک تاریخ است؛ آغاز دوره‌ استعمار جهانی. با وجود این دشواری‌ها و تنگناها، این باستان‌شناس با کلنگش وجب به وجب این دژ را به بهترین شیوه‌ علمی کاوید و این نبود جز دلبستگی بی‌اندازه‌اش به تاریخ ایران.

کتاب دژ استعمار بر پایه‌ی دو فصل کاوش باستان‌شناسی، اطلاعات نادری از دژ پرتغالی‌ها برای ما و نسل‌های آینده به جا گذاشته که دیگر یافتن آن‌ها امکان‌پذیر نیست چرا که بسیاری از این داده‌ها به دلیل نبود مراقبت‌های لازم و حفاظت‌های فیزیکی و کوتاهی مسئولان میراث‌فرهنگی از دست رفته است. این روزها که بسیاری از مردم راهی قشم می‌شوند تا یکی از بزرگترین ژئوپارک‌های دنیا را ببینند، دژ استعمار بی‌شک یکی از مقاصد گردشگری آن‌هاست. آگاهی داشتن از لایه‌های پنهانی این دژ می‌تواند ما را به دنیای گذشتگان ببرد؛ زمانی‌که استعمارگران اروپایی از راه دریا به سرزمین‌های شرق هجوم آوردند و با جنگ‌های خونین و کشتارهای بی‌رحمانه به پرپا کردن دژها و قلعه‌ها پرداخته و گنج‌های نایاب این سرزمین‌ها را به غارت بردند. اینک این کتاب پس از گذشت نزدیک ۲۰ سال با تلاش این باستان‌شناس سخت‌کوش به نتیجه رسیده و انتشارات دادکین این کتاب را منتشر کرده است.

کتاب دژ استعمار

اسماعیل یغمایی
بچه خیابان ژاله تهران هستم، چهارراه آب سردار [به تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۲۰]، اما رگ و ریشه‌ام از خور (خور و بیابانک از توابع استان اصفهان) است. روستایی که زمانی محقر و کوچک بود با آبی شور و چند درخت نخل. با پدر و مادری کوچیده به تهران. ابتدایی و دیپلم طبیعی را از دبستان و دبیرستان ۱۵ بهمن گرفتم.(۱۳۳۷) و به گفته‌ امروزی‌ها کارشناسی ارشد را از دانشکده‌ باستان‌شناسی و هنر تهران [گروه باستان‌شناسی و تاریخ هنر دانشکده ادبیات دانشگاه تهران]. پس از کارشناسی و مدت‌ها سرگ...
دسته بندی های کتاب دژ استعمار