کتاب اسرار التوحید

Asrarotohid
فی مقامات الشیخ ابی سعید
کد کتاب : 60008
مترجم :
شابک : ‌‌978-9643204013
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 405
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

اسرارالتوحید
Asrarotohid
فی مقامات شیخ ابوسعید ابوالخیر
کد کتاب : 116626
مترجم : حسین بدرالدین
شابک : 978-9646290671
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 843
سال انتشار شمسی : 1389
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب اسرار التوحید اثر محمد بن منور

"اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید" کتابی است که توسط "محمد بن منور"، از نوادگان "ابوسعید ابیوالخیر" با موضوع تصوف به نگارش درآمده است. مطالب "اسرارالتوحید" به‌ گونه‌ای که در سیره‌های صوفیانه سنتی دیده می‌شود، در سه فصل و به ترتیب در آغاز، میانه و پایان حالات و سیره معنوی شیخ "ابوسعید ابوالخیر" تنظیم شده است. در این کتاب در مورد اعمال شگفت شیخ "ابوسعید ابوالخیر" سخن گفته شده است و داستان‌هایی را که او در مورد سایر شیوخ نقل کرده است، در کنار گفته‌ها و اشعار و مکاتبات وی آورده است. "اسرار التوحید" همچنین شامل وصیت شیخ است و شرایط مرگ او و قدرت‌های معجزه‌آسایی را که نشان داد، بازگو می‌کند.
به نظر می‌رسد "محمد بن منور" در نگارش "اسرار التوحید" هم از منابع شفاهی و هم از منابع مکتوب استفاده کرده است. سبک وی در برخی قسمت‌ها حاکی از ضبط کلمه به کلمه گزارش‌های شفاهی است، و این اثر به‌عنوان یک کل ممکن است در واقع به عنوان خلاصه‌ای از یک سنت خانوادگی پیرامون زندگی "ابوسعید ابو‌الخیر" در نظر گرفته شود که در آن، شخصیت پس از مرگ او به اندازه شخصیت تاریخی‌اش مهم است. روش نگارش "محمد بن منور" قسمت به قسمت است و هدف اصلی آن بزرگداشت شیخ "ابوسعید ابو‌الخیر" است.
"اسرار التوحید" گذشته از اهمیتی که به عنوان منبعی برای زندگی "ابوسعید ابی‌الخیر" و به طور کلی برای تاریخ تصوف خراسان دارد، به دلیل ویژگی‌های ادبی و زبانی‌اش مورد ستایش قرار گرفته است. این اثر یک شاهکار انکارناپذیر در نثر فارسی است که با سبکی روان و منسجم نوشته شده و در همه جا به جز مقدمه، از تصنع دوری می‌کند. "اسرارالتوحید" یکی از عالی‌ترین کتب تصوف و از معدود کتاب‌هایی است که می‌توان آن را نمونه کامل و دقیق سبک سامانی دانست.

کتاب اسرار التوحید

قسمت هایی از کتاب اسرار التوحید (لذت متن)
هفت صد پیر از پیران در طریقت سخن گفته اند؛ اول، همان گفت که آخر، اما عبارت مختلف بود و معنی یکی بود که «التصوف ترک التکلف» و هیچ تکلف تو را بیش از تویی نیست که چون به خویشتن مشغول شدی، از او بازماندی و صدها عبارت دیگر که همگی مبین آن است که شخص باید از خودپرستی آزاد گردد؛ یعنی پرستش خود را که شهوت و جاه طلبی و تحقیر دیگران و غرور، شعار آن است، ترک گوید و حقیقت خود را که در واقع مظهر خداست و از شائبه شهوت پاک است، دریابد.