کتاب 66 خطای شناختی در تصمیم گیری

66 Cognitive Biases in decision making
(پیامدها و راه حل ها)
کد کتاب : 60838
شابک : 978-6002502940
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 220
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب 66 خطای شناختی در تصمیم گیری اثر محمدرضا سلیمی

"66 خطای شناختی در تصمیم گیری" اثری است از "محمدرضا سلیمی" که در آن تعاریف ملموسی از این خطاها را به همراه "پیامدها و راه حل ها" ارائه می‌نماید.
موضوع مورد بررسی این کتاب، به عنصر ذاتی بسیاری از کتاب‌های موفقیت و تصمیم‌گیری پرداخته است و یکی از مهم‌ترین موضوعات در مدیریت و روانشناسی است. هنگام مطالعه، تفسیر و قضاوت وقایع، خطاهای شناختی ما را در قفس فکری می‌اندازند و از ارزیابی دقیق موقعیت و انتخاب بهترین راه‌حل باز می‌دارند. اکثر اشتباهات شناختی در طول زمان و در نتیجه تکامل و زندگی ما بر روی زمین و در مغز ما ایجاد شده است و بسیاری از آنها به ما کمک کرده‌اند تا بقای خود را ادامه دهیم یا سریعتر فکر کنیم و بهتر قضاوت کنیم. شاید بتوان خطاهای شناختی را محصول محاسبات مغز انسان در نظر گرفت که در عین اینکه از فواید زیادی برخوردار، معایبی نیز دارد.
کتاب "66 خطای شناختی در تصمیم گیری" به قلم "محمدرضا سلیمی"، نمونه‌های فرضی مهارت‌های حل مسئله کهن و جدید را نشان می‌دهد که ممکن است منجر به یک اشتباه شناختی در دنیای امروز شود. اگرچه تفاوت های قابل توجهی در نحوه تعریف و تمایز سوگیری شناختی و تحریف شناختی وجود دارد، ممکن است همپوشانی‌هایی نیز وجود داشته باشد که طبقه‌بندی‌های ارائه شده در این کتاب، ممکن است برای شناخت آنها مفید باشد.
همه ما خطاهای شناختی داریم و این خطاها اغلب در ارزیابی‌ها ظاهر می‌شوند. "66 خطای شناختی در تصمیم گیری" از "محمدرضا سلیمی" انواع شایع‌تر این خطاها را معرفی کرده و با ارائه‌ی "پیامدها و راه حل ها"، به خوانندگان در به خاطر سپردن و مستندسازی رویدادها و تصمیم‌گیری‌های مهم، کمک می‌کند.

کتاب 66 خطای شناختی در تصمیم گیری

دسته بندی های کتاب 66 خطای شناختی در تصمیم گیری
قسمت هایی از کتاب 66 خطای شناختی در تصمیم گیری (لذت متن)
ما در طول زندگی دائما در حال تصمیم گیری و انتخاب هستیم: از سخت ترین و سرنوشت ساز ترین تصمیم ها مانند ازدواج، طلاق انتخاب شغل، انتخاب محل زندگی، مهاجرت و رأی دادن گرفته تا ساده ترین سطحی ترین شان مانند پوشیدن لباس و خوردن صبحانه. ما نه تنها برای خودمان بلکه برای دیگران تصمیم می گیریم: مدیر برای کارمندان؛ قاضی برای متهمان؛ معلمان برای دانش آموزان و والدین برای فرزندان. ما درباره تصمیم های دیگران نیز قضاوت می کنیم: چه می خورند، چه می پوشند یا چطور زندگی می کنند. بنابراین، زندگی یعنی تصمیم گیری، انتخاب و قضاوت کردن. اگر در تصمیم های مهم گرفتار خطاهای شناختی شویم، ممکن است سرنوشت خطرناکی برای خودمان و دیگران رقم بزنیم و با چالش های فراوانی مواجه شویم. آشنایی با خطاهای شناختی یا بهتر است بگوییم خطاهای تصمیم گیری به ما کمک می کند تا مسیر عقلانی تری را برای ادامه زندگی و تعامل با دیگران انتخاب کنیم. این کتاب شما را با خطاهای شناختی که ممکن است در تصمیم گیری ناخودآگاه در دامشان بیفتید، و پیامدهایشان آشنا می کند. همچنین با ارائه راه حل ها به شما کمک می کند منطقی تر تصمیم بگیرید.