کتاب هملت داگ، مکبث کاهوت

Dogg's Hamlet Cahoot's Macbeth
نمایشنامه های بید گل:اروپایی‬‏‫(۱۶)
کد کتاب : 62284
مترجم :
شابک : 978-6005193824
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 141
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 1980
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب هملت داگ، مکبث کاهوت اثر تام استاپارد

استوپارد در 1979 نمایشنامۀ هملت داگ، مکبث کاهوت را بر اساس ایدۀ شکسپیری روزنتکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند و البته خوانشی زبان‌شناسانه از نظریۀ بازی‌های زبانی لودویگ ویتگنشتاین به نگارش درآورد. نمایش در سوم اکتبر 1979 در برادوی روی صحنه رفت و عمرش 28 اجرا بود.
استوپارد با دریافت دیدگاه ویتگنشتاین، به خلق زبانی جدید با عنوان داگ مبادرت می‌ورزد و نتیجۀ کار ادراک معنا در ازای کارکرد واژه است. این رویۀ استوپارد در نگارش نمایشنامه، زمانی اثربخش می‌شود که در بخش دوم نمایشنامه،مکبث کاهوت، بازیگران برای گریز از سانسور حکومت کمونیستی چکسلواکی، زبان داگ را به خدمت می‌گیرند. استوپارد همانند دیگر آثارش، علاوه بر اقتباس از متن، تاریخ را نیز اقتباس می‌کند. اگر در آرکادیا داستانی خیالی از کوچ لرد بایرون روایت می‌کند، در هملت‌داگ، مکبث‌کاهوت، او روایتی از تجربۀ تئاتر دیدنش در کشوری کمونیستی را نقل می‌کند.

کتاب هملت داگ، مکبث کاهوت

تام استاپارد
تام استاپارد، زاده ی 3 جولای 1937، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس انگلیسی با اصالتی اهل چک است.استاپارد در هفده سالگی مدرسه را ترک کرد و به عنوان گزارشگر برای روزنامه ی Western Daily Press مشغول به کار شد. او هیچوقت در دانشگاه تحصیل نکرد. استاپارد سپس به روزنامه ی Bristol Evening World پیوست و به عنوان طنزنویس و منتقد آثار نمایشی فعالیت نمود. او در همین زمان پا به دنیای تئاتر گذاشت. استاپارد، آثار متعددی را برای تلویزیون، رادیو، سینما و تئاتر نوشته است.