کتاب علم التّصوّف

Elm alTasavvof
کد کتاب : 62599
شابک : 978-9648036732
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 457
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب علم التّصوّف اثر نصرالله پورجوادی

این کتاب در حدود سال 400 هجری قمری توسط نویسنده‌ای ناشناخته به نگارش در‌آمده است که به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری واحد تحقیقاتی تاریخ فرهنگ عقلی جهان اسلام دانشگاه آزاد برلین– آلمان و توسط نصرالله پورجوادی و محمد سوری تصحیح شده است.
دکتر نصرالله پورجوادی مقدمه‌ای مفصل بر این کتاب نگاشته‌اند که چکیده و خلاصه‌ای از آن درپی می‌آید:
کتابی که با نام «علم التصوف» انتشار یافته است، کتابی است که تنها نسخه خطی موجودش متعلق به مجلس شورای اسلامی است و محمد‌تقی دانش‌پژوه میکروفیلمی از این نسخه را در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با نام «مناقب الأولیاء» ثبت کرده است.
روش مولف این است که در ابتدای هر باب مطلبی را تحت عنوان «قل أصحاب اللسان» می‌آورد. و پس از قول اصحاب لسان، گاه آیه‌ای از قرآن و حدیثی را نقل می‌کند و سپس تعریف‌های آن موضوع را تحت عنوان «اختلاف در عبارت» می‌آورد. این تعریف‌ها در واقع عبارات مختلفی است که مشایخ صوفی درباره آن موضوع گفته‌اند.
کتاب علم التصوف اساسا گردآوری اقوال صوفیه متقدم درباره موضوعات مختلف صوفیانه و گاه اخلاقی است، ولی مولف در چندجا آراء یا دیدگاه‌های خود را نیز مطرح کرده است. یکی در اقوال اصحاب اللسان است که احتمالا برخی از آن‌ها انشاء نویسنده است و دیگری جملات وعظی و خطابی است که گاه نویسنده در پایان یک باب یا پس از نقل قول بلند آورده و با آن خوانننده خود را به خیر و صلاح دعوت کرده است.

کتاب علم التّصوّف

نصرالله پورجوادی
نصرالله پورجوادی (زادهٔ ۲۷ تیر ۱۳۲۲ در تهران) فلسفه‌دان، استاد دانشگاه تهران، مصحح متون، نویسنده، و بنیانگذار و رئیس پیشین مرکز نشر دانشگاهی است.نصرالله پورجوادی، فرزند ماشاءالله، از خانواده‌ای اصالتاً تهرانی در تهران زاده شد. او پس از پایان دورهٔ دبیرستان برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا رفت و کارشناسی خود را در رشتهٔ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو دریافت کرد. پس از بازگشت به ایران، در سال ۱۳۴۶ به دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران رفت و موفق به دریا...
دسته بندی های کتاب علم التّصوّف