کتاب پیوندهای علم و عرفان

The links between science and mysticism
  • 15 % تخفیف
    395,000 | 335,750 تومان
  • موجود
  • انتشارات: علم علم
    نویسنده:
کد کتاب : 16210
شابک : 978-9642248520
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 712
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب پیوندهای علم و عرفان اثر محسن فرشاد

"پیوندهای علم و عرفان" گزیده ای است از آثار دکتر"محسن فرشاد" که به کوشش "احمد عبدالحسینیان" توسط نشر علم به انتشار رسیده است. این اثر هفتصد صفحه ای که در واقع گزیده ای از یازده کتاب "محسن فرشاد" است، ابتدا با مقدمه ای بر نظریه ی "تناسخ" آغاز گشته که آن را از دیدگاه حکیمان و فیلسوفان مسلمان در ابعاد مختلف تجزیه و تحلیل می نماید. بعد از دیباچه ی کتاب "پیوندهای علم و عرفان"، کتاب اول تحت عنوان "بعد ناشناخته" قرار گرفته که مروری است درباره ی انسان و ابعاد ناشناخته اش. کتاب دوم "انسان و جهان فراآگاهی" نام دارد و بشر را در اتحادی ماهیتی با جهان، همراه با آثار متافیزیکی اش بررسی می کند.
"رازها و رمزهای کیهان"،"سیمای فلسفی زندگی"، "تاملی بر اسرار ذهن"، "اندیشه های کوانتومی مولانا"، "ژرفای هستی"، "روح، ماده، کائنات"، "فیزیک و متافیزیک"، "خرد هستی" و "سپهر آگاهی" از دیگر آثار دکتر"محسن فرشاد" هستند که در مجموعه ی "پیوندهای علم و عرفان" کنار هم قرار گرفته اند. کاوش در این زمینه و همچنین تاملات فلسفی در کشفیات علم تجربی، یک کوشش میان رشته ای است که درکی عمیق تر از رمز و رازهای هستی را به دست می دهد و با آشکار ساختن رموز حیات، به شکل گیری شخصیت های برتر انسانی و در نتیجه ارتقای شرایط اجتماعی می انجامد. کتاب های دکتر"محسن فرشاد"، پیچیده ترین مفاهیم را به شکلی ساده و روان پردازش می کنند و سبب می شوند تا خواننده نه تنها دچار سردرگمی یا خستگی ناشی از مطالعه نشود، بلکه با روحیه ای تقویت شده و باانگیزه ی دو چندان به جستجوی پاسخ سوال های اساسی خود در کائنات و متافیزیک مشغول شود.

کتاب پیوندهای علم و عرفان

محسن فرشاد
«محسن فرشاد یکتا» در 12 اسفند 1323 در تهران به دنیا آمد.در سال 47 لیسانس حقوق قضایی خود را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران، و در سال 54، دکترای دولتی حقوق خصوصی خود را از دانشگاه اکس مارسی فرانسه اخذ نمود.وی از سال 72 تاکنون عضو هیئت علمی و هیئت امنای موسسه آموزش عالی پژوهش صنایع ایران‏ بوده و همچنین در دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، امام صادق (ع)، آزاد اسلامی، پیام نور، علوم بهزیستی، جامع‏ علمی-کاربردی و... تدریس کرده است.ایشان از سال57 تاکنون به عنوان وکیل پ...
دسته بندی های کتاب پیوندهای علم و عرفان
قسمت هایی از کتاب پیوندهای علم و عرفان (لذت متن)
کالبد انسانی در نظام طبیعت بد انسان تام و تمام آفریده شده است که نور اسفهبد "نفس ناطقه" به وسیله آن همه افعال خود را انجام می دهد، بنابر رای حکمای مشرق کالبد انسانی در جهان ماده و برزخ، نخستین منزلگاه نو اسفهبد یا نفس ناطقه است ... و هر نوع خلقی از اخلاق پست انسانی بر نور اسفهبد، غلبه یابد و هر نوع هیاتی ظلمانی که در آن متمکن شود و نور اسفهبد بدان وابسته و پایبند شود، موجب خواهد شد که پس از تباهی کالبدش، آن علاقه وی از آن کالبد به کالبدی از حیوانات پست که مناسب آن هیات ظلمانیه بود متنقل شود، زیرا نور اسفهبد از کالبد انسانی جدا شود و آن را وا نهد و در آن حال خود ظلمانی و شیفته ظلمات بود و...

دیگر از بزرگان حکمت اسلامی که درباره تناسخ اظهار نظر کرده است صدر المتالهین ، ملاصدراست. ملاصدرا تناسخ را به طور کلی مردود می داند . او نوعی از تناسخ را که انتقال نفوس ناطقه است ، در نشات دیگر به بدنهایی که مناسب با ملکات نفسانی آنها در دنیاست قبول دارد و در حقیقت آن بدنها عبارت از مجموع ملکات فاضله یا رذیله که خود در نشات دنیوی ساخته است نه آنکه بدنهای دیگری باشد . به عبارت دیگر ، اگر شخص نفسش کیفیات فاضل و پالوده را در دنیای مادی جذب کرده و ساخته باشد ، به بدنی وارد می شود که مناسب پر فضیلت اوست و چنانچه نفس و کیفیات رذیله ، پست و پلشت را ساخته باشد به بدن یک پست و رذل که مناسب با ملکات نفسانی اوست وارد می شود . اما انواع دیگر تناسخ را مردود می داند . او با تکیه بر اصل جوهری و حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس به ابطال تناسخ نظر می دهد . به زعم ملاصدرا ، تعلق نفس به بدن یک تعلق ذاتی ، و ترکیب آن دو اتحادی طبیعی است ، نه صناعی و انصمامی از سوی دیگر ، هر یک از جوهر نفس و بدن با یکدیگر در سیلان و حرکت اند ، یعنی هر دو در ابتدای پیدایش خود نسبت به کمالات خود بالقوه اند و روی به سوی فعلیت دارند . بنابراین تا هنگامی که نفس به بدن عنصری تعلق دارد ، درجات قوه و فعلیت او متناسب با درجات قوه و فعلیت بدن خاص اوست . حال می گوییم ، هر نفسی در مدت حیات دنیوی اش با افعال و اعمال خود به فعالیت می رسد ، و به همین خاطر سقوط او به حد قوه محض محال است.