کتاب حافظ جاوید

Hafez
کد کتاب : 63797
شابک : 978-9643214951
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 624
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب حافظ جاوید اثر هاشم جاوید

کتاب «حافظ جاوید» نوشته‌ی هاشم جاوید است و نشر فرزان روز آن را منتشر کرده است. هاشم جاوید در کتاب «حافظ جاوید» به شرح ابیات دشوار در دیوان حافظ پرداخته است. این کتاب برای کسانی که به حافظ و شرح غزلیات او علاقه دارند، مناسب است.
هاشم جاوید در این کتاب کوشیده تا غزلیات حافظ، به ویژه آن دسته از غزلیات که فهم آن‌ها دشوارتر است را تشریح کند و راه را برای درک بهتر اشعار حافظ هموار کند. در این کتاب، خوانندگان با دنیای پر رمز و راز حافظ و اسراری که بیان کرده، آشنا می‌شوند. کتاب متشکل از سه بخش است: در بخش اول با عنوان "حافظ و قرآن" به بررسی اتصالات حافظ و قرآن و تاویلات شعری حافظ از متن مقدس پرداخته شده و نویسنده کوشیده تا نشان دهد که چگونه معرفت قرآنی در کلام حافظ طنینی ادبی و عرفانی یافته است. در بخش دوم که "حافظ و نظامی" نام دارد، نویسنده کوشیده تا کلام عاشقانه و داستانی نظامی را در پرتو شعر خواجه شیراز به دیده آورد. در بخش نهایی هم که طولانی‌تر از دو بخش پیشین است نویسنده ذیل عنوان "نکته‌ها" به شرح و تفسیر برخی مفاهیم مهم و کلیدی در شعر حافظ پرداخته که روشن شدن آن‌ها می‌تواند نقشی مهم در بازگشایی غموض منطوی در شعر حافظ باشد.

کتاب حافظ جاوید

هاشم جاوید
هاشم جاوید (۱۳۰۵-اردیبهشت ۱۳۹۷) حافظ‌پژوه ایرانی بود. مهم‌ترین آثار او کتاب «حافظ جاوید» در تبیین معانی اشعار حافظ و «قرائت‌گزینی انتقادی بر اساس تصحیحات چاپی دیوان حافظ» با همکاری بهاءالدین خرمشاهی است.حرفۀ جاوید وکالت دادگستری بود. در دوره بیست و یکم مجلس شورای ملی (۱۳۴۲-۱۳۴۶)، نمایندهٔ شیراز بود اما بعد از انقلاب، کمتر در صحنهٔ عمومی دیده می‌شد.
دسته بندی های کتاب حافظ جاوید