کتاب طبیعت گردی با گیاهان ایران

Hiking with the Plants of Iran
کد کتاب : 64717
شابک : 978-6008351566
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 468
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب طبیعت گردی با گیاهان ایران اثر مجید اسکندری

"طبیعت گردی با گیاهان ایران" اثری است به قلم "مجید اسکندری" که در آن چیزی بیش از هزار گونه‌ی گیاهی را که در کشور ایران مشاهده شده، به وسیله‌ی متن و تصویر معرفی می‌کند. این کتاب چهارصد و هفتاد صفحه‌ای که توسط نشر ایران‌شناسی به عرصه‌ی چاپ رسیده، دسته‌بندی گیاهان را بر پایه‌ی شناخته‌شده‌ترین و قابل‌‌لمس‌ترین روش‌های طبقه‌بندی، در اختیار مخاطب قرار داده است و بر اساس رنگ عمومی این گیاهان، آنان را به خواننده معرفی می‌کند.
توپوگرافی، ارتفاع، ذخایر آب و خاک، ویژگی پوشش گیاهی یک منطقه را تعیین می‌کند. تقریبا یک دهم خاک ایران جنگلی است که بیشتر آن در منطقه خزر است. در این منطقه درختان پهن‌برگ بلوط، راش، نمدار، سنجد، گردو، زبان گنجشک و ممرز و چند درخت همیشه سبز پهن‌برگ یافت می‌شود. درختچه‌های خاردار و سرخس نیز فراوان است. در "طبیعت گردی با گیاهان ایران"، "مجید اسکندری" به سراغ کوه‌های زاگرس نیز می‌رود و جنگل‌های بلوط و درختان نارون، افرا، شاه توت، گردو، گلابی و پسته را نیز بررسی می‌کند. همچنین در این کتاب درختان بید، صنوبر و چنار و بسیاری از گونه‌های خزنده که در دره‌ها رشد می‌کنند نیز معرفی می‌شوند. توده‌های نازک درختان عرعر، بادام، زرشک، شیرخشت و درختان میوه وحشی در فلات خشک میانی و درختچه‌های خاردار که پوشش زمینی استپ‌ها را تشکیل می‌دهند، در کنار گونه‌های درمنه یا افسنتین که در ارتفاعات متوسط دشت‌های بیابانی و مناطق غلتشی رشد می‌کنند نیز در این کتاب طبقه‌بندی شده‌اند.
اقاقیا، نخل کوتوله، درختان کنار و درختچه‌های پراکنده نیز در ارتفاع زیر 900 متر یافت می‌شوند که در اینجا به آنها نیز اشاره شده است. در "طبیعت گردی با گیاهان ایران"، جنگل‌ها در مسیر آب‌های سطحی یا زیرزمینی بررسی شده‌اند و به واحه‌ها که از درختان انگور و گز، صنوبر، خرما، مور، خرزهره، اقاقیا، بید، سنجد، آلو و توت حمایت می‌کنند هم پرداخته شده است.

کتاب طبیعت گردی با گیاهان ایران

مجید اسکندری
مجید اسکندری متولد سال 1351؛ دارای دکترای علوم گیاهی گرایش سیستماتیک گیاهی، و کارشناسی ارشد منابع طبیعی و محیط زیست می باشد.او اکنون به عنوان محقق گیاهشناس در سازمان تحقیقات کشاورزی مشغول خدمت است.مجید اسکندری در زمینه گیاهان ایران و جهان مطالعات و تالیفات بسیاری داشته و به عنوان مدرس همین سرفصل نیز در موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران فعالیت می‌کند.
دسته بندی های کتاب طبیعت گردی با گیاهان ایران
قسمت هایی از کتاب طبیعت گردی با گیاهان ایران (لذت متن)
اقاقیای صورتی: درختی غیربومی و خزان کننده به ارتفاع تا 20 متر با برگ های شانه ای و سبز رنگ که بین 7 تا 13 برگچه دارند. گل های آن خوشه ای و معطر صورتی تا بنفش رنگ است و معمولا به حالت آویخته و پروانه آسا، روی شاخه های درخت قرار می گیرند. شاخه های این درخت شکننده و نسبتا نازک هستند و ممکن است در برابر بادهای شدید آسیب ببینند. درخت اقاقیا نسبت به سرما مقاوم بوده و محل های آفتابی را بیش تر می پسندد و میوه های آن نیام لوبیایی شکل و نسبتا بلند است. درخت اقاقیا جهت استفاده های زینتی در برخی پارک ها، باغچه ها و بلوارهای کشور کاشته شده است. خوردن دانه ی این گیاه مسموم کننده است.