کتاب سفرنامه کلات

Safarnameh Kalat
فصلی از انقلاب مشروطیت ایران
کد کتاب : 69697
شابک : 978-6007293645
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 528
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1977
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب سفرنامه کلات اثر احمد مجدالاسلام کرمانی

"سفرنامه کلات" اثری است از "احمد مجدالاسلام کرمانی" که "فصلی از انقلاب مشروطیت ایران" را به قلم شخص وی به تصویر می‌کشد. این کتاب که در ویرایشی جدید به کوشش سپهرداد مجدزاده و با همکاری انتشارات آشیان به عرصه‌ی چاپ رسیده، به شکل دو جلد در یک جلد و پانصد و بیست و هشت صفحه به مخاطبین ارائه شده است.
از ویژگی‌های جالب‌توجه اثر حاضر، می‌توان به گستردگی مخاطبین آن اشاره کرد. از آنجایی که اثر در قالب یک سفرنامه نوشته شده و مشاهدات "احمد مجدالاسلام کرمانی" را در بردارد، مخاطبین این حوزه می‌توانند اطلاعات جالبی را از "سفرنامه کلات" کسب کنند اما علاوه بر آن، علاقمندان به مطالعه‌ی تاریخ و سیاست نیز، از این کتاب بهره‌ی کافی خواهند برد.
"احمد مجدالاسلام کرمانی" از جمله علمای متجدد بود که در روزنامه ادب کار می‌کرد. او چهره مردم را مورد توجه دولت قرار داد و اعمال درباریان را به اطلاع عموم رسانید. اولین مطلبی که در روزنامه ادب علیه رژیم استبدادی منتشر کرد، مقاله‌ای در مورد مجلس نمایندگان بود و در همان روزنامه در مورد ارامنه و مسلمانان قفقاز نیز صحبت کرد.
وی نیاز مردم به مجلس نمایندگان، قانون و عدالت را آشکار نمود و برابری و اهمیت سلطنت مشروطه را آشکارا به مردم یادآوری کرد. همچنین خرابی اداره‌جات دولتی و کرختی مردم را به وضوح در کاریکاتورهای خود به تصویر کشید. واضح است که مطالعه‌ی سفرنامه‌ای که به قلم چنین شخصیتی به نگارش درآمده باشد، سرشار از نکات ریز و درشت است که علاقمندان به تاریخ و جریانات اجتماعی ایران، به هیچ عنوان نباید آن را از دست بدهند.

کتاب سفرنامه کلات

احمد مجدالاسلام کرمانی
احمد مجدالاسلام (۱۳۴۲–۱۲۸۸هـ. ق) روزنامه‌نگار، سیاستمدار، نویسنده، شاعر و چهره سرشناس علم و ادب کرمان به سال ۱۲۸۸ هـ. ق در کرمان متولد شد. وی نبیرهٔ حسنعلی‌بیک و ندیدهٔ خاندان‌قلی‌بیک افشار است. وی از اعضای انجمن باغ میکده بود.در شش سالگی به مکتب رفت و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه خاندانقلی بیگ به پایان رساند. صرف و نحو را نزد ناظم‌الاسلام کرمانی و مقدمات را در محضر شیخ ابوجعفر کرمانی به پایان برد. ملارحمت‌الله کرمانی معلم منطق و اصول او بود و سطح فقه را نزد...
قسمت هایی از کتاب سفرنامه کلات (لذت متن)
این فصل را با آنکه از ترتیب سفرنامه خارج است ولی چون هر کس کتاب را بخواند ناچار بزبان حال ازمن با دیگران این سئوال را خواهد کرد و اگر نوشته نشود حمل برجہالت مصنف مینماید و کتاب را لایق خواندن نمیدانند بلکه ناقص و مهملش میشمارند لهذا ناچار باید این فصل بر این کتاب اضافه شود و با آنکه از گناه خود خبری ندارم و این سئوال را بلا جواب میپنداریم باز بقدری که ممکنم باشد تحقیق و تفتیش مینمایم شاید رشته مطلب بدست خوانندگان بیفتد و خودشان گناه مارا بفهمند و ضمنا عبرت بگیرند و پیرامون گناه نگردند و ما مقدمتا چنانکه فاتحه فصل را قرارداده ایم میپرسیم ( گناه ما چه بود ) تا هر کس هر چه داند ضمیمه نماید شاید این معما حل شود ، اما تحقیق خودم آن متوقف است بر فهمیدن مصداق لفظ گناه لہذا میگویم گناه در تمام عالم عبارتست از مخالفت قانون اساسی که برای انتظام امور یک مملکت وضع شده است و حدود و حقوق بلکه نفوس ونوامیس و اعراض اهالی آن مملکت در ظل حمایت و کتف رعایت آن قانون از تجاوزات نفوس شاره محفوظ مینماید و شک نیست که حوزه بشر محتاج است به چنین قانونی و قانون را سیاسیون عبارت از حرف یک کلمه میدانند و ...