کتاب روان شناسی خستگی

The Psychology of Fatigue
کار، تلاش و کنترل
کد کتاب : 72525
مترجم :
شابک : 978-6222572761
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روان شناسی خستگی اثر رابرت هاکی

خستگی می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر عملکرد و سلامت فرد داشته باشد، اما حتی در جامعه علمی به خوبی درک نشده است. هیچ نظریه توسعه‌یافته‌ای در مورد منشأ یا عملکرد آن وجود ندارد و انواع مختلف خستگی (ذهنی، جسمی، خواب‌آلودگی) به طور معمول اشتباه گرفته می‌شوند. تفسیر گسترده خستگی به عنوان پیامد منفی کار ممکن است فقط برای اهداف تحمیل شده از بیرون صادق باشد. کار معنادار یا خود آغاز شده به ندرت خسته کننده و اغلب نیروبخش است. در اولین کتابی که به درمان سیستماتیک خستگی برای بیش از شصت سال اختصاص دارد، رابرت هاکی جنبه های متعدد آن - تاریخ اجتماعی، علوم اعصاب، انرژی، فیزیولوژی ورزش، خواب و پیامدهای بالینی - را بررسی می کند و یک نظریه کنترل انگیزشی جدید را توسعه می دهد. خستگی را به عنوان یک احساس که نقش تطبیقی اساسی در مدیریت اهداف دارد در نظر میگیرد. او سپس از این دیدگاه جدید برای کشف نقش خستگی در رابطه با انگیزه فردی، زندگی کاری و رفاه استفاده می کند. کتاب «روان شناسی خستگی» اولین کتابی است که بیش از 60 سال از زمان بررسی جامع بارتلی و چات به درمان علمی این موضوع اختصاص یافته است. این کتاب تفسیری دوباره از ماهیت تجربه خستگی ارائه می‌کند که با تحلیل بافت تاریخی و اجتماعی آن شروع می‌شود. این نظریه نظریه جدیدی را بر اساس این ایده ارائه می‌کند که چنین تجربه‌ای یک ویژگی طبیعی و سازگار زندگی ذهنی است... درمان کامل و در دسترس و سیستماتیک خستگی... این کتاب برای کسانی که درباره مکانیزم خستگی مطالعه و جستجو می‌کنند جالب خواهد بود.

کتاب روان شناسی خستگی

رابرت هاکی
رابرت هاکی استاد بازنشسته عوامل انسانی و مهندسی شناختی در گروه روانشناسی در دانشگاه شفیلد است. تحقیقات او در مورد توجه و عملکرد انسان، حجم کار، استرس و خستگی بر ماهیت تطبیقی فعالیت های نظارتی انسان در انجام وظایف تاکید کرده است و او به عنوان مشاور در صنایع دریایی، ریلی، هسته ای و فضایی عمل کرده است. او بیش از 170 مقاله تحقیقاتی منتشر کرده و شش کتاب از جمله استرس و خستگی در عملکرد انسان (1983) را ویرایش یا نوشته است.
نکوداشت های کتاب روان شناسی خستگی
This book is a perfect example of how psychological analysis can add value, depth, and an originality of perspective to a topic significant to us all.
این کتاب نمونه ای کامل از این است که چگونه تحلیل روان شناختی می تواند به یک موضوع مهم برای همه ما تبدیل شود
Mark Lansdale

قسمت هایی از کتاب روان شناسی خستگی (لذت متن)
چگونه است که حتی وقتی به نظر نمی رسد کار زیادی انجام دادۀ باشیم، احساس خستگی می کنیم؟ چگونه است که در برخی شرایط به سرعت بهبود پیدا می کنیم، اما در برخی شرایط نه؟ چگونه است که فرسودگی ناشی از یک روز کاری سخت، با دویدن یا رفتن به باشگاه از بین می رود؟ چرا برخی از فعالیت ها باعث می شوند که احساس خستگی کنیم، اما برخی دیگر که به همان اندازه یا حتی بیشتر انرژی بر هستند، باعث نمی شوند که احساس خستگی کنیم؟ در کل خستگی چیست و چگونه است که چنین نقش مهمی را در زندگی روانی ما ایفا می کند؟ آیا خستگی کارکرد تطبیقی دارد یا صرفا وضعیتی ناشی از عدم موفقیت در فرایند طبیعی مدیریت انرژی است؟ یا اصلا یک مقولۀ کاملا جداست؟ تمرکز اصلی این کتاب بر پژوهش های روان شناسی تجربی در زمینۀ خستگی ذهنی یا شناختی و ابعاد مختلف آن است. این ابعاد نه تنها شامل خستگی ناشی از فعالیت ذهنی است، بلکه مسائل مربوط به اختلالات خواب و کار فیزیکی و خستگی جسمی را نیز شامل می شود. البته ، مشخص است که خستگی ناشی از کمبود خواب با نیازها و مکانیزم های خاص مغز مرتبط است، و یا خستگی فیزیکی شامل مطالبات عضلانی و متابولیکی است که بسیار فراتر از مطالبات مربوط به انجام کارهای شناختی است. با این حال، مولف معتقد است با اینکه به نظر می رسد اشکال مختلف خستگی دارای علل، زمینه ها و شیوه های بروز متمایزی هستند، نحوۀ ایجاد یا رفع خستگی ذهنی نقش مهمی را در تمام آنها ایفا می کند.