کتاب کلنل پسیان

An Experiment in Revolutionary Nationalism...
و ناسیونالیسم انقلابی در ایران
کد کتاب : 73415
مترجم :
شابک : 978-9642090204
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب کلنل پسیان اثر استفانی کرونین

کتاب «کلنل پسیان» پژوهشی در باب ناسیونالیسم انقلابی در ایران است. این کتاب توسط عبدالله کوثری به فارسی برگرده شده و نشر "ماهی" نیز آنرا به چاپ رسانیده است.
کلنل محمدتقی‌خان پسیان، چهره‌ی تابناک میهن‌پرستی، از دستگاهی نظامی برخاسته بود؛ افسری تحصیل‌کرده و پیشرو و دنیادیده که بیش از هر چیز نماد ناسیونالیسم بود. او ازجمله افسرانی بود که در اولین روزهای قدرت‌گرفتن رضاخان با قیام خود عرصه را برای او تنگ کرد. استفانی کرونین، نویسنده‌ی مقاله‌ی «کلنل پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران»، به بررسی قیام این چهره‌ی انقلابی از فروردین تا مهرماه ۱۳۰۰ شمسی می‌پردازد و چهره‌ی مرد انقلابی را در جوانی نشان می‌دهد، جوانی که با قواعد علمی ارتش‌های اروپایی آشناست و سری پرشور و قلبی خوش‌نیت دارد و در اندیشه‌ی ساختن سرزمین مادری‌اش است. در این کتاب علاوه بر مقاله‌ی استفانی کرونین چند نوشته و مقاله‌ی دیگر هم پیوست شده است که تصویری کامل و همه‌جانبه از کلنل پسیان به خواننده‌ی امروزی ارائه می‌دهد. * برگرفته از معرفی این کتاب در سایت تاریخ ایرانی

کتاب کلنل پسیان

استفانی کرونین
استفانی کرونین (متولد: 1948) الهه امیدیار میر-جلالی عضو پژوهش در کالج سنت آنتونی و عضو دانشکده مطالعات شرقی دانشگاه آکسفورد است. او نویسنده هفت کتاب است، از جمله ارتش و دولت سازی در خاورمیانه مدرن: سیاست ، ناسیونالیسم و اصلاحات نظامی.